Zomaar huur verhogen mag dat?

Hoi, ik heb vandaag een huurcontract getekend voor een huis. In de voorlopige huurovereenkomst stond dat de huur 529 euro p/m bedroeg. Dit bedrag stond ook op de website toen het huis voor verhuur werd aangeboden. Nu zag ik nadat ik getekend had de huur ineens 590 euro is geworden. Mijn vraag is of dit zomaar mag. Ik moet er wel bij vermelden dat in de voorlopige huurovereenkomst stond dat de huurprijs onder voorbehoud van woningwaardering was.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, staat op het huurcontract dat je vandaag hebt getekend dat de huurprijs 590 euro bedraagt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt inderdaad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voortaan eerst lezen voor je tekent...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit soort antwoorden heb ik dus niks aan want dat had ik zelf inmiddels ook bedacht.. En het is ook geen antwoord op mijn vraag dus beter zeg je voortaan niks.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee maar zoals ik het nu lees gaat de huur pas in na tekenen en ja de definitieve huur ging in op moment dat tekende . Nu mag de huur alleen volgens de jaarlijkse indexatie worden verhoogd . Indien de huur te hoog is volg wat prima antwoord je aangeeft. Maar ? dat kan even duren het leven is vaak slikken of stikken . Succes

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat er gekozen is voor een voorlopig huurcontract voorafgaand aan de definitieve overeenkomst, omdat de exacte huurprijs nog moest worden vastgesteld aan de hand van de wettelijke puntentelling (woningwaardering). Daar is ook over gesproken, neem ik aan. Nu jullie in de voorlopige overeenkomst zijn overeengekomen dat de huurprijs onder voorbehoud was, kon dit nog worden gewijzigd. Dit is gebeurd in de definitieve overeenkomst, waar je voor hebt getekend. Dat mag dus, mits het bedrag niet de maximale huurprijs conform het puntensysteem overschrijdt.

Ik raad je aan om zelf de maximale huur van de woning te berekenen op de hieronder genoemde website.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, ik zal eens kijken op die link die u aangeeft. Zoals u het zegt klopt het. Er werd mij vandaag alleen niet verteld dat het bedrag verhoogd was, en ik moest het nog resterende bedrag van deze maand en de huur van volgende maand en administratiekosten in een keer moest betalen en zodoende had ik niet gezien dat de huurprijs verhoogd was.
Pieter2011
6 jaar geleden
+ Handig om even de puntentelling die tot de definitieve huurprijs hebben geleid, bij de verhuurder op te vragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"administratiekosten"
Over de hoogte daarvan zijn ook regels.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, ik ga het navragen.