wat is het verschil tussen 3 en 4 tand riek?

wat is het verschil tussen 3 en 4 tand riek in functie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
6.7K

Het beste antwoord

Beide kunnen in principe voor hetzelfde worden gebruikt. Bij een riek met 3 tanden zit er meer ruimte tussen de tanden. Daardoor kunnen er eerder kluiten zand, stukken mest/stro, of tuin- en bladafval doorheen vallen. Dan is een riek met 4 (of zelfs 5) tanden handiger. Maar hoe compacter de laag mest, hoe lastiger het is om daar een 4-tand riek in te krijgen. Een riek met 3 lagen is makkelijker in te steken en een compacte laag mest blijft daar goed genoeg aan zitten.

Een riek heeft ronde tanden, meestal iets gebogen. Wordt vooral gebruikt om iets op te scheppen of weg te steken, niet om te spitten. Dus horizontaal gebruiken. Om te spitten, dus verticaal steken, gebruik je een spitvork. Een spitvork heeft meestal ook 4 tanden, maar die zijn plat, dikker, steviger en vrijwel recht. Ook heeft een spitvork een rechtere bovenkant, zodat je er met je voet op kunt staan.
Inekez1
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus. Goed beschreven.
Maakt mijn antwoord op de eerdere vraag over spitten overbodig.