word een cv ketel onzuiniger na verloop van tijd?

Op dit moment hebben wij een cv ketel van bouwjaar 2004, type HR107.
Kan een bedrijf mij een ketel aanbieden die nog zuiniger zal zijn? Kan een ketel, door slijtage, onzuiniger worden?

Ik houdt het risico op gebreken door ouderdom (de kosten hiervan) hier dus buiten!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ goeie vraag,
Ben al een tijdje op zoek naar een goed antwoord met bronnen hierop maar ik kom er niet uit.
Ik kan geen vergelijkingen vinden tussen een HR ketel van 10 jaar uit en een nieuwe.
En dan dus vooral waar het omslagpunt ligt om een ketel te vervangen. Wat ik wel weet is dat de meeste zeer slecht ingeregeld worden.
O.a. een veel te hoge CV water temperatuur zorgt dat het max rendement niet gehaald wordt en dan kan het om 20% of meer gaan. Beter modulerende ketels en pompen die niet continu aan staan kan wel schelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het algemeen: als er tijdens het verwarmen een dikke rookpluim (waterdamp) uit de rookgasafvoer (schoorsteen) komt, dan is de ketel slecht afgesteld.

Het beste antwoord

Nee, een ketel wordt niet onzuiniger mits deze goed onderhouden wordt door af en toe de brander etc. te laten reinigen. Relatief t.o.v. andere ketels wordt een ketel wel onzuiniger, door nieuwe technieken is er steeds minder gas nodig om een ketel zijn werk te laten doen. Er zijn tegenwoordig ketels op de markt die de rookgassen hergebruiken en omzetten in stroom.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HR107 is volgens mij op dit moment toch het meest haalbare?
TurfGraver
7 jaar geleden
HR107 wil zeggen vanaf 107%
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gaskeur
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet iemand wat in theorie het maximale percentage is, dus 100% van de warmte en 100% condensatie?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het max rendement staat gewoon in de wiki.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel
111% en dan kan het dus nauwelijks beter dan HR.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat komt door normale slijtage en oxideren. 10% verlies is heel normaal.
Als hij normaal functioneert is het geen reden tot vervanging.
Als je toch toe bent aan een nieuwe moet je vragen of hij geschikt is voor schaliegas. Diegene met het juiste antwoord moet je nemen.