Overzicht slimme meter, kun je dit maal 6 doen?

Ik weet niet hoe ik dit in de vraag beter kon omschrijven, dus de uitleg:

Ik krijg van mijn energiemaatschappij een overzicht van het verbruik van 2 maanden. Nu was dit voor september-oktober meer dan in juli-augustus, doordat het kouder was, ik verwacht dat het verbruik van november-december nog hoger is.

Mijn vraag is. Er staat dus per 2 maanden het verbruikt. Als ik nou het overzicht neem met het hoogste verbruik, en deze maal 6 doe (waardoor je 12 maanden krijg), heb ik dan mijn maximale verbruik van 1 jaar berekend?
Of zitten hier haken en ogen aan?

Want als ik mijn verbruik pak van september-oktober en deze maal 6 doe, dan kom ik zo laag uit dat ik, als ik dit als verbruik zou opgeven bij de maatschappij, nog geen 27 euro per maand zou hoeven te betalen. Gecombineerd met juli-augustus zou dit 22 euro per maand zijn.

Ik heb het idee dat ik iets mis (ook al ben ik wel heel erg zuinig, maar toch).

Dus kan ik het verbruik dat op het overzicht staat, wel letterlijk x 6 doen?
Zo nee, hoe bereken ik dan mijn ''verwachte'' (in grove lijnen) eindejaars rekening mbt verbruik?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Erna55
7 jaar geleden
De cijfers van een ( vorig ) jaargebruik komen meer in de buurt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb geen cijfers van een jaarverbruik/gebruik, daarom wil ik het op deze manier doen tot mijn jaarverbruik (eind juni-juli of zo) binnen is.
Ik hou het graag in de gaten, wat normaal is en zo en of het te veel wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat weet ik, de vraag is ook of ik de maanden met het hoogste verbruik (waarschijnlijk dus november-december of januari-februari) simpelweg x6 kan doen of niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja kan dat doen, maar als je de 2 duurste maanden neemt kom je veel te hoog uit. Een probleem dat je hebt is dat je niet weet hoe koud het gaat worden. Deze winter kan warm blijven, en volgend jaar november, december en verder zou ineens zeer koud kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja vandaar ook enkel voor dit jaar (van juni tot juni, voor mij), gewoon om het een beetje in de gaten te kunnen houden. Het verbruik voor september en oktober bij elkaar was dit jaar elektriciteit normaal 50, daluren 75 en gas 38.
Mij lijkt dit vrij weinig, zelfs voor een ''niet een horror winter'' (al is het hier regelmatig onder 0 geweest).
Dus ik snap dat je veel te hoog uitkomt, maar ik wil het safe spelen. Ik wil eigenlijk weten met hoe veel Kwh en m³ ik nog onder mijn maand bedrag zit. Ik kan het mij niet veroorloven om bij te moeten betalen aan het einde, dus wil ik er bovenop zitten.
Inekez1
7 jaar geleden
Het elektriciteitsverbruik zal niet heel veel schelen in zomer of winter, tenzij je elektrische kachels gebruikt. 's Winters branden er wat meer lampen, maar over het algemeen hoeft de koelkast minder hard te werken. Ik heb het vorig jaar bijgehouden en er zat nauwelijks verschil in het verbruik tussen april-oktober en okt-april. Bij gas een ander verhaal! Ik had in april-oktober 2015 een gasverbruik van 70 m3, kachel niet aangehad dus alleen voor koken en warm water (geiser). Voor 6 maanden 70 m3 is voor 12 maanden 140 m3 voor koken en warm water. Het jaarverbruik was bijna 800 m3. Dus de kachel in die paar wintermaanden (ook de winter van 2015-2016 was niet echt koud) heeft bij mij ± 650 m3 gas verstookt. Als ik het verbruik van nov/dec 2015 x 6 had gedaan, was ik denk ik ver onder die 800 uitgekomen. Met het verbruik van jan/feb 2016 x 6 was ik ver boven die 800 uitgekomen. Je kunt dus echt niet op basis van je gasverbruik van een periode voordat het echt winter is uitgaan om het jaartotaal te berekenen. Het is niet voor niets dat je de meterstand 1 keer per jaar moet doorgeven, dat is namelijk de enige manier om een jaartotaal en een maandgemiddelde uit te rekenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja precies dat snap ik! Het gaat mij daarom (om onder berekening te voorkomen) juist om de ''duurste'' maand, en dat weet ik pas in april of zo, dan is het ergste wel geweest.
Maar als ik dan dus de duurste maanden pak en die x 6 doe (en dus waarschijnlijk hoger uitkomt) dan zit ik alsnog veilig toch, als dit nog steeds onder mijn ''geschatte verbruik'' dit, waarop mijn maandbedrag is berekend? Ik bedoel dus..als ik de maanden waarin ik het meeste heb verbruikt x 6 doe, dan is dat alles toch? Er komt geen x addertje onder het gras bij of iets dergelijks?
Inekez1
7 jaar geleden
Als jij de 2 maanden pakt met het hoogste verbruik en je doet dat x 6, dan schrik je je het apelazarus. En dan nog, als die duurste maanden geweest zijn en je zit al aan je 'max' ga je dan daarna een paar maanden de verwarming uitzetten, koud douchen, koud eten en een boekje lezen bij kaarslicht? Beter kun je continu zo zuinig mogelijk doen met alles. En als het echt koud wordt extra kleren aan, desnoods plak je karton tegen de muren en bubbeltjesplastic tegen de ruiten en met een beetje geluk krijg je dan op het eind geld terug. Over het algemeen hebben energiemaatschappijen liever dat je maandelijks te veel betaalt en aan het eind wat terugkrijgt, dan dat je maandelijks te weinig betaalt en later bijbetaalt. In het eerste geval lenen zij namelijk gratis geld van jou. Dus als het maandbedrag nu geschat is door de maatschappij, dan is het met jouw zuinige stookgedrag te verwachten dat je niet meer gebruikt dan die schatting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, ja ik ben wel constant zuinig vind ik zelf, maar toch schrok ik van mijn verbruikt (dat het zó weinig is). Maar dan zal het wel goed zitten (en zal ik wel enorm veel terugkrijgen met de jaarrekening). Als ik na de duurste maanden al aan mijn max zit, dan is er ergens een lek denk ik haha. Maar mocht dat er niet zijn dan ja, laat ik wat langer de lampen uit, langer de verwarming uit en douch is zo kort mogelijk met zo min mogelijk warm water.
Beter dat, dan een vette rekening achteraf. Maar zoals ik al zei is die kans klein, ik hou het gewoon graag strikt in de gaten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Woon je in een appartement?
Als jij dan zuinig doet en je (onder)buren niet, dan heb je gratis vloer en muurverwarming.
Dan is het mogelijk om zeer weinig energie te verbruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik woon in een twee-onder-een kap, dus helaas geen gratis vloer en muur verwarming haha. Ik gebruik bijna nooit mijn gasfornuis (ik denk maximaal 10 minuten, zo'n 3x per week) en mijn verwarming gaat zelden boven 18 graden en nooit boven 19 graden. De verwarming stopt met oplopen als het in de huiskamer (warmste kamer) dat aantal graden is.
Ik doe het toch best prima denk ik haha, alleen jammer inderdaad van die koude vloer.

Antwoorden (1)

Nee dit kun je niet zes maal doen.

Zelf kun je het verbruik niet berekenen op basis die twee overzichten.
Dat zijn maanden waarin het gasverbruik erg laag is. (Zie grafiek)

Je energiemaatschappij kan dat waarschijnlijk wel.
Zij hebben veel meer cijfers over buitentemperaturen en gasverbruik.

Als je hun een brief/mail schrijft en het verbruik opgeeft over september/oktober
dan kunnen zij waarschijnlijk inschatten wat je jaarverbruik zal zijn.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt het overzicht van 2015 erbij gedaan haha. Maar ik vraag mij af, waarom kan dit niet?
Zitten er verbogen dingen bij waar wij als klant niks van weten?
Zoals ik al zei gaat het simpelweg om dit: Je pakt de 2 maanden met het HOOGSTE verbruik, dit doe je x 6 en dan komt er dus een verbruik uit dat vele malen hoger is dan je werkelijke verbruik (tenzij je hartje zomer ook veel stookt natuurlijk). Kan dit dan wél of niet en zo nee, hoezo niet?