wat is sterker om een hangtoilet op te hangen een inbussysteem of een traditioneel systeem?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Bij een inbusbout zitten de raakvlakken van de bout met het gereedschap IN de boutkop. Bij een gewone zeskantbout zitten de raakvlakken RONDOM de boutkop. Bij de gewone zeskantbout zijn de raakvlakken en dus het contact met het gereedschap veel groter dan bij een inbusbout. Hoe meer contact, hoe meer grip het gereedschap heeft op de bout. Je kunt dan meer kracht zetten en het risico op 'doorslippen' is veel kleiner. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte bouten en de kwaliteit van het gereedschap. Goed passend, stevig gereedschap geeft altijd minder kans op beschadiging van de bout.

Bovendien is bij een gewone zeskantbout met een steeksleutel of ratel makkelijker kracht te zetten door het hefboomeffect. Een verlengde inbussleutel heeft wel een hefboom, maar je moet je kracht verdelen tussen draaibeweging en duwbeweging om te zorgen dat het gereedschap IN de boutkop blijft zitten.
Inekez1