Opzoek naar een onbehandelde boomstronk. Is er iemand die weet hoe ik hier aan kan komen?

Beste lezer,

Als Goudsmid ben ik opzoek naar een boomstronk van ongeveer 80cm hoog en 30 cm breed.
Met behulp van de boomstronk kan ik zonder al te veel geluid te produceren toch met een hamer mijn materialen vervormen.

Hoe ik er aan kan komen, is voor mij nog een raadsel. Vandaar dat ik het eens via deze weg probeer.

Hartelijke groet,
Iris Mulder

Met vriendelijke groet,

Iris Mulder

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk een boom STAM:)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
criseyde
7 jaar geleden
Heb je al eens bij Staatsbosbeheer gecheckt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://tinyurl.com/z4chovt
Rieneke1
7 jaar geleden
Informeer eens bij de gemeente, er wordt overal veel gekapt.
Inekez1
7 jaar geleden
Bedenk (of vraag aan collega's?) eerst welk soort hout geschikt is voor jouw doel. Vers of gedroogd? (Vers hout is veel zachter dan gedroogd hout) Harde houtsoorten (eik, beuk) blijven beter intact als je er op werkt, maar vangen ook minder trillingen op. Zachte houtsoorten (o.a. wilg, populier, berk) sla je heel snel kapot. Daar moet je dan eerst een stevig plaatje van iets anders opleggen om je werkstuk niet als een spijker in het hout te zien verdwijnen. Naaldhout bevat hars, lijkt me niet handig. Voor kleine werkstukken kan het voldoende zijn als het midden van de stam stevig genoeg is om op te werken. Werk je ook graag aan de rand van de stam (dichtbij je lichaam) dan moet je een houtsoort nemen met relatief veel kernhout en weinig spinthout. Spinthout is altijd zachter dan kernhout. Of een dikkere stam zoeken en er een deel van af (laten) zagen.
Wil je het hele oppervlak overal van eenzelfde hardheid, dan kun je geen hele boomstam gebruiken. Je moet dan op zoek naar een stuk balk. Die bestaan in oude reststukken van eiken gebinten, of uit balken die zijn samengesteld uit meerdere kleinere balken die naadloos zijn verlijmd. Marktplaats is een goede manier om boomstammen (kachelhout / brandhout) te vinden, maar ook oude balken, gebinten en nieuwe balken / bouwhout / tuinhout. Deze site geeft duidelijke informatie over de opbouw van een stam en over hardheid van houtsoorten.
http://vansonvloeren.nl/houten-vloeren/hardheidstabel-hout

Antwoorden (1)

Google op boomverzorger en je vind iemand in de buurt die jou zeker aan een boomstam kan helpen.

Op marktplaats in de categorie haardhout staat ook genoeg, vast ook iets bij jou in de buurt, meestal grotere partijen, maar voor 10,- mag je vast een stammetje komen uitzoeken.

Ps. is het niet handiger om 2 of 3 kleiner blokken te nemen en die op elkaar te zetten?
Als ze netjes gezaagd zijn blijft dat prima staan en dan ben je wat flexibeler. Als je de bovenste kapot hebt geslagen kan je hem omkeren.