Hoe krijg ik mijn schuur warm?

Het is nu winter en ik heb geen verwarming in mijn schuur waardoor het vrij koud is als ik hier met vrienden zit. De schuur heeft een houten dak maar stenen muren (2 verdiepingen).

Is er een manier om zonder een verwarming aan te leggen, toch de schuur warm te krijgen? Kan dit het hout van het dak beschadigen?

Het hoeft maar 1x per week verwarmd te worden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
5.1K

Het beste antwoord

Als eerste zou ik een luik maken voor het open trapgat.

Dat is een betere investering voordat je eventueel gaat verwarmen. Ook is het al dan niet isoleren een optie. Je kunt dit doen door een extra muur aan te brengen aan de binnenkant, maar er zijn meer mogelijkheden.

(Een soortgelijke vraag is eerder gesteld (zie link) met de volgende antwoorden:)

"stukadoor: een muur laten stucken met isolatie erin verwerkt , een laagje stuc is hooguit 5 cm dik."

"Met isolatiefolie, maar ook dat kost je een paar cm.
En hoe meer ruimte het mag kosten hoe beter je kan isoleren."

"Informeer jezelf zeer goed. Een niet vakkundig aangebrachte isolatie kan vervelende vochtproblemen veroorzaken."

En daarna kun je het natuurlijk verwarmen.
Als je een simpele elektrische kachel (paar tientjes) gebruikt, hoeft het geen goud te kosten. Met de juiste
-isolatie en niet te vergeten een afgesloten
-trapgat [vergeet de kieren in de (houten?)
-vloer/plafond niet af te dichten, en ook de
-deur! een groot zwaar kleed (kringloopwinkel) kan de kou bij de deur goed tegenhouden), moet het toch lukken om deze kleine ruimte niet te ingewikkeld of te duur te verwarmen.

Succes ermee!

Toegevoegd na 2 uur:
Als je kiest voor een convector kachel is 2000 Watt wel nodig voor jouw schuur (let op het wattage bij aankoop convector kachel). Ook al maak je geen luik, dan nog is het zeker raadzaam om hiervoor iets te verzinnen als losse afdekking (oude vloerkleden) , omdat je hier niet tegenop kunt stoken als het echt kouder is/wordt. Alle warmte gaat naar boven, door je trapgat naar het houten dak, zo vervliegen je stook-euro's en zit je nog in de kou... isoleren is toch het antwoord.

Kijk voor meer informatie in onderstaande linken van Kieskeurig en de Consumentenbond.

https://www.kieskeurig.nl/bijverwarming/informatie
https://www.consumentenbond.nl/elektrische-verwarming/koopadvies
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is zo een convector kachel dan voldoende? Het is niet een hele grote ruimte. Ik ben niet van plan om een afdichting te maken bij het trapgat, aangezien er een ladder aan gemonteerd zit die moet blijven zitten. Ik vind het te veel moeite om dan een luik daarvoor te maken. Verder komt er niet heel veel kou door de deur heen, dus dat is geen probleem. Elektrische kachel voldoende?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je kiest voor een convector kachel is 2000 Watt wel nodig voor jouw schuur (let op het wattage bij aankoop convector kachel). Ook al maak je geen luik, dan nog is het zeker raadzaam om hiervoor iets te verzinnen als losse afdekking (oude vloerkleden) , omdat je hier niet tegenop kunt stoken als het echt kouder is/wordt. Alle warmte gaat naar boven, door je trapgat naar het houten dak, zo vervliegen je stook-euro's en zit je nog in de kou... isoleren is toch het antwoord. Kijk voor meer informatie in onderstaande linken van Kieskeurig en de Consumentenbond. https://www.kieskeurig.nl/bijverwarming/informatie
https://www.consumentenbond.nl/elektrische-verwarming/koopadvies
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De andere vraag gaat over een ruimte de 7 dagen per week warm dient te blijven. Hoe goed je ook isoleert, de ruimte en ook alle materialen inclusief de muren zullen na een paar dagen al ongeveer de gemiddelde buitentemperatuur aannemen, Eenmaal per week dat opstoken kost veel energie, hoe goed het geïsoleerd is maakt daarbij weinig uit. Wat wel uitmaakt is tocht, dus het trapgat dichtmaken is wel verstandig. Kan ook door er simpelweg een of twee platen op te leggen. In de winter zal je minimaal 5000 watt (gokje) nodig hebben om het redelijk snel enigszins warm te krijgen. Het is ook de vraag of het voor een jaar of twee is of dat je het de komende 20 jaar denkt te gaan gebruiken. Maar proberen met een 2000 watt kacheltje kan gewoon. Dan kan je er altijd nog wat sterkers bijzetten.