Waarom blijven mijn ramen beslaan?

Ik heb dubbel glas overal. In de zomer heb ik er geen last van. Maar nu het koud is weer wel. Ook als overdag ramen hebben opengestaan voor een paar uur. En afgelopen nacht heb ik het raam op de klink gezet (dus niet helemaal dicht, maar op een klein kiertje) desondanks toen ik vanmorgen beneden kwam, waren de ramen weer beslagen. En niet een beetje. Nee echt flinke druppels, zodanig dat er echt een plas water op mijn vensterbank komt te liggen.

Ik snap er niks van. Dit is het eerste huis waar ik er zo extreem last van heb.

Het lijkt niet uit te maken of we luchten dus. Ook niet of de CV op 19 graden staat of 21 gedurende dag (en ook opwarmt naar 18 graden vlak voordat onze wekker gaat)

Een paar maanden terug is de gehele isolatie van 2 muren van mijn woning vervangen (omdat deze verzadigd was en het vocht doorsloeg naar binnen) We dachten dat hiermee ook dit probleem verholpen zou zijn, maar helaas.

Als ik google, dan kom ik allemaal ventilatieadviezen tegen. Maar zoals ik dus al aangaf, dat lijkt hier niet uit te maken.

Wie kan me helpen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb geen vloer of wandverwarming (gewoon alleen CV-kachels onder de ramen) En vraag me natuurlijk af of er iets is wat ik kan doen om dit te voorkomen.
Zelfs de luchtroosters vertonen druppels.

7 jaar geleden
in: Wonen
6.9K
SimonV
7 jaar geleden
Geen vochtige kruipruimte?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meestal komt dit doordat het binnen warmer is dan buiten. Ook kan het liggen aan of je vloerverwarming hebt of dat je een wandverwarming hebt. Als je een wandverwarming hebt, kan de warme luchtstroom raar gaan lopen door de kamer. Bij het raam koelt die stroom weer af en er zal dus condens ontstaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dit werkt hetzelfde als bij de mens. als het buiten koud is en in je lichaam warm, dan komt er condens uit je mond. dit gebeurt precies hetzelfde als bij jou ramen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat voor isolatie zat erin en wat is er terug gestopt?
Waar kwam al dat water vandaan? Ik vermoed dat ze de spouw beter tijdelijk leeg hadden kunnen laten. (maar dat is wijsheid achteraf)
sterredag
7 jaar geleden
Er zat eerst van dat gele spul in. Het is een aantal weken leeg geweest en toen zijn er grijze balletjes in gestort. Het gele spul was helemaal ingezakt en verzadigd van het vocht. Het water kwam dus simpelweg van buiten (regen)

Het beste antwoord

Het is te vochtig in huis.
Blijkbaar was er eerder een nog groter vochtprobleem.
"Een paar maanden terug is de gehele isolatie van 2 muren van mijn woning vervangen (omdat deze verzadigd was en het vocht doorsloeg naar binnen) We dachten dat hiermee ook dit probleem verholpen zou zijn, maar helaas."

Verzadigde isolatie waarvan het vocht door de binnenmuur doorslaat ontstaat niet zomaar. Als die muren zó vochtig zijn geweest, dan zit er meer vocht in je huis. Niet alleen in de lucht, maar in alles wat vocht kan opnemen. Hout, steen, textiel, etc. Door de warme binnentemperatuur wordt het vocht opgenomen in de lucht en vervolgens in de vorm van condens weer afgegeven aan koudere oppervlakken. Dat proces kan nog heel lang doorgaan tot alles echt weer goed droog is. Zelfs het beste hr++ dubbelglas zal in de winter geen 18 graden blijven.

Controleer of er ergens vocht in je huis komt (lekkage). Normaal gesproken wordt isolatiemateriaal in een spouwmuur niet nat, dus ergens is iets niet goed qua bouw of installatie.

Blijf luchten en ventileren. Plaats vochtvangers en eventueel een elektrische luchtontvochtiger. Koop een hygrometer om de luchtvochtigheid in huis te meten. Er bestaan ook apparaatjes waarmee je de vochtigheid in hout of steen kunt meten.

Droog de ramen en vensterbanken telkens af en laat de natte doeken buiten drogen. Zorg dat er in elk geval zo weinig mogelijk vocht bij komt.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ een paar maanden is niks als de binnenmuren van de spouw ook nat zijn geweest. Zou best eens kunnen dat dit de volgende zomer pas weer helemaal goed komt. ps Die apparaatjes zijn o.a. bij de lidl soms voor rond de 10 a 15,- te koop, en worden dan verkocht als vocht meter voor o.a. openhaard hout.
sterredag
7 jaar geleden
Bedankt, ik denk dat ik hier het meest mee kan. Kortom waarschijnlijk een zeer hoge luchtvochtigheid in de woning wat nog wel een hele tijd kan duren... Ik heb nu een hygrometer gekocht bij bol. Dan kunnen we dit gaan meten en als dit inderdaad zo blijkt te zijn, dan wordt het luchtontvochtiger(s) regelen. Ja alles was doorweekt, het was zodanig vochtig, dat bij regen het vocht door de muur boven de raamkozijnen kwam en zelfs in de hoek van de keukenmuur binnen kwam zetten. Dat is nog los van de schimmelvorming/vocht op de nieuwe stuuklaag in de gang. Het feit dat er zelfs schimmel ontstond op de tegels van de wc (en er na regen van die kant regelmatig een plasje water te vinden was op de vloer. De trapkast (een verlaagde kast met 3 treden waar de meterkast zich ook bevind) zelfs plassen water vertoonde van het doortrekkende vocht. We wonen hier nog maar anderhalf jaar, het probleem was er toen wij hier in kwamen, maar was toen alleen te zien in deze trapkast en werd afgedaan als, moet beter gelucht worden (met alle rampzalige maatregelen vandien, die later weer terug gedraaid moesten worden van een inspecteur) Kortom begin van de zomer heeft de woningstichting dus pas wat gedaan aan de lekkage nadat er een onafhankelijk onderzoek was geweest en die had geconludeerd dat 2 muren de isolatie niet goed was aangebracht, verzadigd was en ingezakt. De hele zomer hebben we zoveel mogelijk alles open gehad. Ik hoopte nu van het probleem af te zijn. Maar blijkbaar gaat dit toch een stukje langer duren. Het probleem doet zich ook voor in het hele huis. Bedankt voor de informatie.
Inekez1
7 jaar geleden
Oei, dan heb je echt veel vocht! Ik lees dat het van de woningbouw is? Dan moet je die inschakelen om dit te helpen oplossen. Langdurig in een te vochtig huis wonen is niet gezond. En als je extra veel moet luchten en extra moet stoken is het niet terecht als jij daar extra kosten voor maakt. Ook lijkt het mij niet onredelijk dat de woningbouw een professionele ontvochtiger regelt, die zijn te huur bij gereedschapsverhuurbedrijven. Ik lees ook iets over nieuw gestucte wanden. Stucwerk bevat ook veel vocht en ook dat kan even duren voordat dat helemaal droog is.
sterredag
7 jaar geleden
Bedankt Inekez voor het meedenken. Ik heb mijn Rechtsbijstandverzekering er destijds opgezet en heb ook een schadevergoeding geeist. Heeft me uiteindelijk een leuk bedragje opgeleverd, dus ik moet denk ik reeeel zijn en dit zelf oplossen. Maar komt goed nu ik weet waar ik het moet zoeken. *stuukwerk was van vlak voordat we hier in trokken, alleen natuurlijk aangemaakt op een vochtige muur dan*
Inekez1
7 jaar geleden
Als er 'destijds' iets is geregeld dan was dat voor de problemen die er toen waren. Als er nu nog steeds (of weer) problemen zijn met het vocht dan moet de woningbouwvereniging hier gewoon iets aan doen. Voordeel van die eerdere uitspraak is dat ze in elk geval niet kunnen ontkennen dat er iets aan de hand was wat onder hun verantwoordelijkheid viel. Je moet het in elk geval melden bij de woningstichting, zodat ze niet achteraf bij schimmel of loszittend stucwerk kunnen zeggen dat jij niet goed geventileerd hebt. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt en die hebben je hier eerder bij geholpen zou ik ook die nog eens vragen wat ze voor je kunnen doen. De echte winter moet nog beginnen. Als dat vochtprobleem te lang duurt heb je straks overal schimmels in zitten (kleding, bed, boeken etc). Een serieus vochtprobleem moet je niet onderschatten. Als later blijkt dat het toch niet zo erg was, dan is dat mooi meegenomen. Zie ook deze website:
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/onderhoud-en-gebreken/#c435 Heel veel succes
sterredag
7 jaar geleden
Dank je wel!
SimonV
7 jaar geleden
Dikke plus!

Andere antwoorden (2)

In sommige situaties ontwikkelt er zich condens op dubbel of HR++ glas. Dit komt door de hoge isolatiewaarde van dit soort glas. De condens ontstaat wanneer er een lage buitentemperatuur heerst, samen met een hoge relatieve vochtigheid. Deze situatie ziet u vaak tijdens de ochtenduren in het voor- en najaar. De condens verdwijnt in de loop van de ochtend weer, zodra de temperatuur oploopt en de luchtvochtigheid afneemt. Condensvorming is dus geen fout in het product, maar een gevolg van de zeer hoge warmte-isolatie van het glas.
fremar
7 jaar geleden
sterredag
7 jaar geleden
Maar wat doe ik er dan aan, vraag ik mij af. Want elke ochtend een grote plas water op mijn vensterbank is ook niet tof.
SimonV
7 jaar geleden
Snap de logica ook niet.
Enkelglas beslaat omdat lucht tegen het koude glas condenseert.
Hoe beter het dubbele glas, hoe warmer dit glas blijft, hoe minder condensatie.
Inekez1
7 jaar geleden
Dit betreft condens aan de buitenzijde van het glas. De vraag gaat over condens aan de binnenzijde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- standaard knip/plak antwoord en in dit geval gewoon nog fout ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij had inderdaad beter even het andere stukje kunnen copy pasten.
Het verhaal van Fremar klopt, mits de condens aan de buitenzijde van het glas zit. Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat de condens (niet buiten, niet tussen) maar aan de binnenzijde van het glas zit. Doorgaans wijst dit inderdaad op luchten. Blijkbaar doe je dit al volop, dus ik denk dat het probleem in de veel te hoge luchtvochtigheid in je huis zit. Ik adviseer je iemand te bellen die dit kan meten. Misschien is de muurisolatie niet goed aangebracht of misschien zijn de spouwgaten dicht waardoor het vocht niet afgevoerd kan worden, maar in de binnenmuren trekt.