Hoe heet deze plant (zie foto) en hoe moet ik hem verzorgen?

Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten of de plant veel of weinig zonlicht nodig heeft, hoe ik hem moet snoeien etc

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (2)

Dit is een gevlochten ficus benjamina " exotica "
Vergelijk de foto met : http://grassrootsuae.com/wpcproduct/ficus-tree-with-fiber-pot/#top-menu-nav

Verzorging
Qua verzorging is dit een makkelijk te onderhouden kamerplant. Al dien je wel op een paar dingen te letten:
Water
Een flinke slok water, daar houdt de Ficus benjamina wel van! In de winter iets minder dan in de zomer, dat wel. De potgrond goed vochtig houden maar niet al te nat, want ze houdt liever van iets te droge grond dan een te natte grondlaag. Ook geeft ze de voorkeur aan kalk- arm water. In hard leidingwater zit relatief meer kalk dan in regenwater of grondwater. En tot slot: niemand houd van een koude douche, de Ficus benjamina ook niet. Water op kamertemperatuur is waar ze het liefst in staat.

Voeding
‘s Zomers kun je vloeibare plantenvoeding aan het water toevoegen om de groei te stimuleren. In de winter hoef je dit niet te doen, want anders verbranden de wortels. Vloeibare plantenvoeding is te koop bij Praxis Tuincentrum.

Bladuitval
Deze kamerplant laat het duidelijk merken zodra haar iets niet bevalt. Ze verliest al snel haar mooie groene bladeren als je iets veranderd aan de standplaats, hoeveelheid licht of luchtvochtigheid. Ook het verpotten of de hoeveelheid water (te veel of juist te weinig) kunnen voor bladverlies zorgen. De Ficus benjamina is krachtig genoeg om in de meeste gevallen volledig op eigen kracht te herstellen. Mocht het geval zijn dat ze helemaal geen bladeren meer heeft en dus kaal is geworden, snoei dan helemaal terug.

Standplaats
De Ficus benjamina dankt haar roots aan het tropisch regenwoud en laat dit duidelijk in haar persoonlijkheid naar voren komen. Bij temperaturen onder de 15 graden heeft ze het al snel onaangenaam koud en verliest ze haar prachtig groene bladeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/155188-ficus-benjamina-kopen-en-verzorging.html

Toegevoegd na 6 uur:
De tweede foto is duidelijker en het blad doet mij denken aan een ficus microparca
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord maar mijn plant heeft geen lekkende blaadjes. Ik upload een extra foto van de blaadjes
Het is een hele mooie compacte, volle plant. Maar daardoor is de takstructuur wat lastig te zien. Volgens mij zitten er telkens meerdere blaadjes aan een takje, als een soort vingers. Dan zou het de Schefflera Arboricola kunnen zijn.

Vergelijk zelf even de foto's in de links met jouw plant. In de links vind je ook alle informatie voor standplaats en verzorging.
Inekez1