Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik doen met de radiatoren (verwarming) in de winter?

Ik heb een aantal vergelijkbare vragen gezien, maar de antwoorden zijn mij toch nog te lastig. Ik ben een echte leek dus ik heb simpele taal nodig..

Het begint steeds kouder te worden en ik heb verschillende radiatoren in mijn huis (2-onder-1-kap) maar er staat er maar één open gedraaid (in de woonkamer). Dus als ik de thermostaat die in de woonkamer hangt, hoger zet, gaat alleen die radiator aan.

Nu begreep ik dat je in de winter de rest van de radiatoren ook moet open draaien, maar wanneer? En hoe ver open?

En ook de vraag, in sommige kamers is het sneller koud dan in de woonkamer (dus als de thermostaat in de woonkamer 15 graden aan geeft, kan het in een andere kamer misschien wel veel kouder zijn), dus kan het dan voorkomen dat de leidingen/cv (geen idee..) bevriezen, omdat de verwarming niet aanspringt (omdat het nog te warm is in de woonkamer) maar het eindelijk wel nodig is in de te koude kamer?

Hopelijk kan iemand mij helpen, want van internet word ik niks wijzer..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
15.3K
Bordensteker
7 jaar geleden
In jouw normale voorjaar- en najaarssituatie wordt de verwarmingsbehoefte beneden geheel geregeld door de instelbare centrale systeemthermostaat ergens aan een muur in de woonkamer. Als het daar warm genoeg is, of als er ’s nachts door een lagere thermostaatinstelling van 15 graden geen warmtebehoefte bij de ketel bekend is, dan stopt de ketel. De rest van het systeem kan dus langere tijd verstoken blijven van opgestookt verwarmingswater.
Door als het gaat vriezen de radiatorknoppen overal een klein beetje open te zetten, komt er alleen tijdens ketelstoken ook wat verwarmd water in de rest van het huis.