Wat moet ik doen met de radiatoren (verwarming) in de winter?

Ik heb een aantal vergelijkbare vragen gezien, maar de antwoorden zijn mij toch nog te lastig. Ik ben een echte leek dus ik heb simpele taal nodig..

Het begint steeds kouder te worden en ik heb verschillende radiatoren in mijn huis (2-onder-1-kap) maar er staat er maar één open gedraaid (in de woonkamer). Dus als ik de thermostaat die in de woonkamer hangt, hoger zet, gaat alleen die radiator aan.

Nu begreep ik dat je in de winter de rest van de radiatoren ook moet open draaien, maar wanneer? En hoe ver open?

En ook de vraag, in sommige kamers is het sneller koud dan in de woonkamer (dus als de thermostaat in de woonkamer 15 graden aan geeft, kan het in een andere kamer misschien wel veel kouder zijn), dus kan het dan voorkomen dat de leidingen/cv (geen idee..) bevriezen, omdat de verwarming niet aanspringt (omdat het nog te warm is in de woonkamer) maar het eindelijk wel nodig is in de te koude kamer?

Hopelijk kan iemand mij helpen, want van internet word ik niks wijzer..

Weet jij het antwoord?

/2500

Aanzetten vanaf dat het gaat vriezen. Een klein stukje open is voldoende. Het gaat erom dat de leidingen niet bevriezen. Als je CV aanslaat, dan loopt het water niet door alle cv kachels heen, maar wel door de buizen door je huis. Hoe wat waar kun je zelf wel controleren als je de kachel aanzet. Tip is dan om in ieder geval te zorgen dat de thermostaat niet lager dan 10 graden staat. Warmte stijgt trouwens, dus als de woonkamer verwarmt, verwarmt het plafond van de woonkamer uiteindelijk het meest, waarmee dus de vloer van de 1e verdieping verwarmt wordt.

@Ytje Een cv-monteur heeft mij ooit verteld de thermostaat NIET lager dan 17 graden te zetten (in de winter). Ik zei: ik heb alleen de radiator in de woonkamer in gebruik. Fout , zei hij , allemaal open en niet te warm stoken, maar wel continu. Ook de deuren dichthouden en natuurlijk minstens een uur voor bedtijd lager zetten, gordijnen dicht 's avonds is ook een punt. OP JAARBASIS verminder je daarmee je verbruik / je BEZUINIGT door NIET NIET maar juist OVERAL LAAG te stoken. Als je spreekt over een kamer die veel kouder is dan de andere kamers, dat wordt dan dus opgeheven door alle radiatoren open te draaien, de 'kachel' stookt totdat het overal xx graden is, even warm dus. Beter isoleren is altijd goed. Isolatie kan je helpen als het extreem is in verschil , als er niet tegenop te stoken is, dat zou kunnen. Moet je misschien professionele hulp bij zoeken. Als de isolatie zo slecht, zo beroerd is, dan kan je beter daaraan geld besteden/investeren, dan eindeloos hoge stookkosten betalen. Misschien kun je wel een deskundige vrijwilliger bij een buurtcentrum o.i.d. vinden om je hiermee te helpen. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100