Wat moet ik doen met de radiatoren (verwarming) in de winter?

Ik heb een aantal vergelijkbare vragen gezien, maar de antwoorden zijn mij toch nog te lastig. Ik ben een echte leek dus ik heb simpele taal nodig..

Het begint steeds kouder te worden en ik heb verschillende radiatoren in mijn huis (2-onder-1-kap) maar er staat er maar één open gedraaid (in de woonkamer). Dus als ik de thermostaat die in de woonkamer hangt, hoger zet, gaat alleen die radiator aan.

Nu begreep ik dat je in de winter de rest van de radiatoren ook moet open draaien, maar wanneer? En hoe ver open?

En ook de vraag, in sommige kamers is het sneller koud dan in de woonkamer (dus als de thermostaat in de woonkamer 15 graden aan geeft, kan het in een andere kamer misschien wel veel kouder zijn), dus kan het dan voorkomen dat de leidingen/cv (geen idee..) bevriezen, omdat de verwarming niet aanspringt (omdat het nog te warm is in de woonkamer) maar het eindelijk wel nodig is in de te koude kamer?

Hopelijk kan iemand mij helpen, want van internet word ik niks wijzer..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
15.3K
Bordensteker
7 jaar geleden
In jouw normale voorjaar- en najaarssituatie wordt de verwarmingsbehoefte beneden geheel geregeld door de instelbare centrale systeemthermostaat ergens aan een muur in de woonkamer. Als het daar warm genoeg is, of als er ’s nachts door een lagere thermostaatinstelling van 15 graden geen warmtebehoefte bij de ketel bekend is, dan stopt de ketel. De rest van het systeem kan dus langere tijd verstoken blijven van opgestookt verwarmingswater.
Door als het gaat vriezen de radiatorknoppen overal een klein beetje open te zetten, komt er alleen tijdens ketelstoken ook wat verwarmd water in de rest van het huis.
De rest van de tijd (o.a. ’s nachts) circuleert er daar dan toch geen verwarmd water. En bij veel oudere installaties circuleert er daar zelfs helemaal niets. Het is voor een goed advies van belang om te weten of je overal radiator-thermostaatknoppen hebt, of gewone domme draaiknoppen.
Of misschien heb je thermostaatknoppen op de radiatoren in sommige vertrekken boven, of alleen beneden, of nergens.
Uit je verhaal rolt wel mijn vermoeden dat je helemaal nergens thermostaatknoppen op de radiatoren hebt. Verder zijn er systemen waar het warme water sowieso in de hele woning door alle buizen tot aan de radiatorknop circuleert, ook als de radiatorknop zelf dicht staat. Maar de klassieke situatie is daarentegen dat er met de radiatorknop dicht helemaal geen water beweegt in de buizen naar of van die knop. Ook dat is een nog open vraag. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn (over de stand van de ketelthermostaat hebben we het nog niet gehad), kun jij geen wijs worden uit wat er allemaal op het internet over te lezen is. Maar wij moeten er ook maar een gooi naar doen! Daarom krijg je vooralsnog niet veel reacties. Je zou de centrale thermostaat in de woonkamer bij vrieskou overdag en zeker ’s nachts op een hogere minimumwaarde moeten laten staan, en dan de warmtetoevoer naar de radiator(en) in de woonkamer (waar het dan te warm zal worden, zeker tijdens de nachten) in die tijden moeten gaan doseren met de ‘domme’ draaiknop op de radiator in de woonkamer (cq de radiatorknoppen op de radiatoren in de woonkamer, als dat er meerdere zijn). Het zou dan nuttig kunnen zijn om thermostaatknoppen te laten installeren, in elk geval in de woonkamer. Dat is praktischer dan de temperatuur binnen helemaal met de hand regelen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Bordensteker: dit zou toch een prima antwoord zijn.
Bordensteker
7 jaar geleden
@ TegenXinnig: bedankt, maar ik vind het voorlopig alleen maar een vage gooi naar een antwoord, die vooral suggesties bevat, zover als je op basis van onvoldoende informatie en veel giswerk kunt komen.
Bovendien lijkt het op het eerste gezicht veel op het reeds gegeven antwoord (alhoewel ik dat minder volledig vind). Dus dan kan het sowieso gemakkelijk verwijderd worden.
Voorts weet ik niet op elke soort vervolgvraag – die ik zelf aan het triggeren ben – een goed antwoord. Hopelijk anderen wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lange reactie, dankje! Uhm ik heb geloof ik domme radiator knoppen? Er staat alleen een plus en min op (bij sommige zelfs niks) en volgens mij, als een radiator uit staat, gaat er geen water/warmte naar de knop toe. Wel door de buis die erlangs loopt (wat logisch is).
Wat is een minimumwaarde? En waarom (op je laatste zin) is dat praktischer?
Boeskooltje
7 jaar geleden
Dit zijn simpele + en - radiatorkranen en geen thermostaatkranen. De thermostaatkranen gaan automatisch open als het gaat vriezen en het dus koud binnen wordt.Je loopt dus geen kans op bevriezing. Maar belangrijk is dat je de ramen maar heel kort open zet voor ventilatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zit er naast de knoppen ook nog
iets anders? Bijvoorbeeld onderblokken. ps.
Ramen kort open = luchten
Ramen lang of altijd (op een kier) open = ventileren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar één radiator aan. Dat zou wel eens behoorlijk slecht voor de pomp kunnen zijn. Beter alle radiatoren in de woonkamer open zetten en de CV temperatuur flink verlagen als je energie wil besparen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jackd, ik weet niet wat je bedoelt ?
Waarom nog een verwarming open zetten als het nog niet vriest?
Er zit zover ik zie niks anders bij, alleen de knop zelf.
Bordensteker
7 jaar geleden
@ Ytje, terugkomend op je eerdere reactie na mijn eerste bijdragen:
de oorzaak dat het praktischer is om met actief regelende thermostaatknoppen te werken in plaats van gewoon domme (passieve) alleen met de hand te verdraaien knoppen, zit hem in de regelmatige aandacht die nodig kan zijn om de temperatuur te bewaken met handmatige bediening.
Tot nu toe werd de woonkamertemperatuur continu geregeld door de systeemthermostaat, die de ketel harder of zachter laat branden (of aanschakelt en dan weer een tijdje uitschakelt).
Om bestendig wat stroming naar de hogere verdiepingen toe in stand te houden, kan het nodig zijn om de ketel niet langdurig te laten afslaan omdat het in de woonkamer een tijdje vanzelf warm genoeg blijft doordat er meer mensen zijn.
Maar in de woonkamer wordt het dan oncomfortabel warm.
Als je de ketel regelmatig wat warmte wilt laten produceren om de leidingen in de bovenverdieping(en) vorstvrij te houden, dan moet je dus de warmtetoevoer naar de woonkamerradiator gedeeltelijk of wellicht een tijdje vrijwel helemaal dichtdraaien. Je zult merken dat zo met de hand de temperatuur reguleren flink tegenvalt tot je een beetje weet hoe ver de radiatorkraan in de woonkamer open moet staan! Het kan zijn dat de stroming in een groot deel van de buizen boven voldoende is om bevriezing in een koud hoekje ergens te voorkomen. Maar dan moet je weer zeker weten of de pomp wel degelijk steeds blijft draaien terwijl de ketel een tijdje geen werk doet. Ik weet niet*, of er CV-systemen bestaan waarbij de pomp soms na enige tijd afgezet wordt als de ketel niet om warmte gevraagd wordt. Stromend water neemt de onderweg een soort gemiddelde temperatuur over van de ruimten waar het doorheen stroomt.
Stilstaand water neemt daarentegen in een koud hoekje ook echt die plaatselijke temperatuur aan, en op die manier kán er weleens ergens een stukje buis zo koud worden dat het stilstaande water daarin bevriest. * Tot 2008 meende ik dat verwarmingsradiatoren wel altijd het warme water van boven toegevoerd kregen, en dat dus het afgekoelde water onderaan de radiator weggevoerd werd.
Dat bleek niet altijd zo te zijn. Of eigenlijk bleek het bij een bepaalde toepassing altijd niet zo te zijn. Ik ben er nog niet achter wat de gedachte daarachter geweest is. Of dat het per vergissing zo uitgevoerd is. Het komt de verwarmende werking niet bepaald ten goede, met name als er sprake is van onvoldoende verhit water. Dit betreft overigens niet verwarming van woonhuizen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Bordensteker!
Het is een lang verhaal en ik weet niet goed waar ik allemaal op moet reageren. Het is vrij lastig om uit te zoeken wat ik nou eigenlijk moet doen (buiten alle radiatoren een tikje opendraaien om).
Ik wil bevriezing voorkomen, maar ik ben maar alleen in een grote woning, dus nu wordt mijn huiskamer niet warmer verwarmd dan 18 graden en de rest van de radiatoren staan nog dicht.
Bordensteker
7 jaar geleden
Stel nou dat het een tijdje berekoud wordt, bijvoorbeeld min 15 ’s nachts, en dat er dan ook nog wat wind komt.
Dan kan er best ergens een hoekje in de bovenverdiepingen zijn waar het door wat tocht plaatselijk kouder dan 0 graden wordt.
Dat hoeft nog geen probleem te zijn, zolang daar geen water stilstaat.
Zoals ik al schreef: stromend water neemt de temperatuur aan die een gemiddelde is van de ruimten waar dat water in buizen doorheen stroomt. In hoeverre ook nu al water door de leidingen blijft stromen die naar radiatoren voeren die zelf niet open staan (knop dichtgedraaid), kan alleen ter plaatse beoordeeld worden door iemand met enig inzicht.
Bij een wat ouder type installatie kan het best zijn, dat het water in een aantal leidingen volledig stilstaat. De enige manier om stroming naar en van een dichtgedraaide radiator te houden is dat er een extra doorlaat zit in de aansluiting van leidingen op radiator waarbij het water van de aanvoerleiding bij dichtgedraaide radiatorknop een alternatieve doorgang heeft naar de afvoerleiding. Oudere systemen hebben dat vaak niet. Het stomme is dat je uiteraard bij een werkende ketel niet alleen stroming naar en van de bovenverdiepingen kunt hebben, maar dat het dan tevens wárm water is, dat behalve stroming tevens nutteloze extra warmte brengt in het bovendeel van het huis. En als jouw systeem alleen maar stroming toelaat als de laatste radiator in de keten een stukje opengedraaid wordt, dan ben je daar ook weer wat nutteloos aan het verwarmen. Het water zal bij een kleine opening van de kraan slechts langzaam door de radiator afzakken en in die tijd volledig koud worden en dus afgekoeld de retourleiding doorstromen. Ik lees dat de ketel op zolder staat. Dat verhoogt m.i. de kans dat inderdaad een deel van het leidingensysteem sowieso doorstroomd blijft. Een thermometer zou ergens op de koudste plek nabij de leidingen gehangen moeten worden.
En die koudste plek kan met wel of geen wind dan ook nog verschillen.
Maar waar het water voortdurend stroomt, dan zal het allemaal best meevallen.
Alleen is het hiervandaan niet te zeggen waar er bij jou water stroomt en waar het stil kan blijven staan, en wat het effect is als je hier of daar een kraan wat openzet. Maximale doorstroming bereik je door de laagst mogelijk keteltemperatuur te kiezen waarbij je dus alle radiatoren in woonkamer en keuken vol open zult moeten zetten om daar niet te zitten vernikkelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb voor de zekerheid alle radiatoren in huis een stukje open gezet, binnenkort moeten ze worden ontlucht dus dan gaan ze helemaal open begrijp ik, maar mijn ouders zeiden dat het slim was om ze nu al een stukje open te draaien in verband het vriezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog niet nodig hoor, een paar graden onder nul zal als er tenminste geen grote tochtgaten zijn nergens de temperatuur onder nul krijgen. Zelfs tot 10 graden onder nul moet het gek lopen voordat er binnenhuis leidingen bevriezen.
Denk dat bijvoorbeeld aan een open raam en een ventilatie rooster waar de wind opstaat vlak naast een leiding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar hoe komt het dan dat er mensen zijn waarbij de leidingen bevriezen?..

Antwoorden (2)

Aanzetten vanaf dat het gaat vriezen. Een klein stukje open is voldoende. Het gaat erom dat de leidingen niet bevriezen. Als je CV aanslaat, dan loopt het water niet door alle cv kachels heen, maar wel door de buizen door je huis. Hoe wat waar kun je zelf wel controleren als je de kachel aanzet.

Tip is dan om in ieder geval te zorgen dat de thermostaat niet lager dan 10 graden staat. Warmte stijgt trouwens, dus als de woonkamer verwarmt, verwarmt het plafond van de woonkamer uiteindelijk het meest, waarmee dus de vloer van de 1e verdieping verwarmt wordt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!
De thermostaat (dat ding in de woonkamer toch?) komt niet lager dan 15 graden, maar als ik de verwarming aan zet op 19 graden en de woonkamer is 19 graden (omdat de verwarming daar vol open staat) dan gaat de verwarming niet nog harder werken, maar dan is het op bijvoorbeeld de zolder (waar de cv staat) veel kouder..Is dat niet erg?
De vloer wordt nou niet echt heel erg verwarmd, ook al stijgt de warmte..het is een betonnen vloer. En als het wel wordt verwarmt, dan is het maar aan 1 kant (1 kamer).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het huis een beetje redelijk geïsoleerd is zal het normaal gesproken nergens onder nul komen als de woonkamer boven de 15 blijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb de woonkamer op 15 graden als ik weg ben, snachts en soms overdag, ik heb geen idee hoe veel graden het dan boven is of op de zolder waar de cv staat. Zou ik daar beter is ophangen om te kijken hoe veel graden het daar is?
sterredag
7 jaar geleden
Niet nodig, er is een verschil tussen warm en warmer :) Zolang het in het hele huis warmer is dan 0 is er niks aan de hand. En dat is de situatie. Overal hangen thermostaten in de woonkamer en zelfs met 10 graden aanhouden als winter/nacht stand, zal dit voldoende zijn om te zorgen dat je geen last krijgt van bevriezing. Dat warme dus stijgt en het plafond opwarmt, wil niet zeggen dat je op de eerste verdieping een soort vloerverwarming hebt. Dat zou tof zijn zeg hihi. Maar het is wel voldoende om bevriezing te voorkomen. Wil je voor de zekerheid echt de temperatuur weten in andere ruimtes, bijvoorbeeld omdat je een heel oud huis en slecht geisoleerd huis hebt. Kun je gewoon een simpele (buiten) thermometer kopen. En in zo'n ruimte hangen. Het blijft wel handig om de CV's overal een klein stukje open te draaien. Zet de CV daarna even hoog en voel of de CV's inderdaad warm worden, dan is het ver genoeg. Dan kun je de CV weer normaal op temperatuur zetten. Bovendien is de informatie met betrekking wat zuiniger is ook erg wisselend. De een zegt het is prima om de thermostaat op 10 te zetten en dan 's morgen op te warmen in plaats van elke keer een klein beetje door de hele nacht. Sommigen zweren bij 15, maar 18 graden is ook een vaak genoemd advies. Kortom, ben je er erg onzeker over en wil je onzekerheid wegnemen. Laat de thermostaat dan op 18 graden staan. Zeker bij vrieskou en een geisoleerd huis wordt de woonkamer echt wel kouder dan dat in de loop van de nacht en zal je CV eventje aanslaan af en toe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje voor de uitgebreide informatie!
Ik heb mijn thermostaat snachts en overdag op 15, als dit overdag te koud is gaat hij naar 18 en heel soms in de avond 19 als het echt te koud is maar warmer ook echt niet. Dit gaat dan over 1 verwarming in mijn huiskamer (en die in de keuken staat 1 tikje open)
Is dat prima? En dan als het vriest dus dan radiatoren een tikje open? Ik zou best een thermometer willen kopen, kan ik deze dan het beste bij de CV (op zolder) zetten?
Zo ja, dan moet hij gewoon boven 0 graden blijven begrijp ik?
Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom niet nog een verwarming open zetten? (serieuze vraag, ik gok dat je denk dat je daar energie mee bespaard, maar dat klopt zeer waarschijnlijk niet)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb nu alle radiatoren een beetje open gedraaid vanwege de vorst, maar voorheen had ik inderdaad maar 1 radiator aan, omdat het energue bespaard.
Waardoor denk/zeg jij dat dat zeer waarschijnlijk niet klopt?
@Ytje
Een cv-monteur heeft mij ooit verteld de thermostaat NIET lager dan 17 graden te zetten (in de winter).

Ik zei: ik heb alleen de radiator in de woonkamer in gebruik.
Fout , zei hij , allemaal open en niet te warm stoken, maar wel continu. Ook de deuren dichthouden en natuurlijk minstens een uur voor bedtijd lager zetten, gordijnen dicht 's avonds is ook een punt.

OP JAARBASIS verminder je daarmee je verbruik / je BEZUINIGT door NIET NIET maar juist OVERAL LAAG te stoken.

Als je spreekt over een kamer die veel kouder is dan de andere kamers, dat wordt dan dus opgeheven door alle radiatoren open te draaien, de 'kachel' stookt totdat het overal xx graden is, even warm dus.

Beter isoleren is altijd goed.
Isolatie kan je helpen als het extreem is in verschil , als er niet tegenop te stoken is, dat zou kunnen. Moet je misschien professionele hulp bij zoeken. Als de isolatie zo slecht, zo beroerd is, dan kan je beter daaraan geld besteden/investeren, dan eindeloos hoge stookkosten betalen.

Misschien kun je wel een deskundige vrijwilliger bij een buurtcentrum o.i.d. vinden om je hiermee te helpen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
17 graden 's nachts?? Ik heb het overdag hooguit 17 of 18 graden in huis en 's nachts gaat hier de kachel gewoon uit. Volgende dag meestal pas in de middag weer aan. "de ‘kachel’ stookt totdat het overal xx graden is, even warm dus. "
Maar wil je dat dan, dat het in de slaapkamers even warm wordt als in de woonkamer? Ik slaap juist graag in een koele kamer. Alleen als het heel hard vries of heel hard waait doe ik het raam dicht. Maar ik heb nooit een kachel aan op de slaapkamer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb nu inderdaad wel alle radiatoren open gezet (een beetje, niet helemaal, maar genoeg om er wat door te krijgen).
Ik begrijp alleen niet waarom hij niet lager mag dan 17 graden?
En blijft de kachel niet stoken tot het x graden is in de kamer waar de thermostaat hangt? (woonkamer). Isolatie is niet zo erg een probleem, plus het is een huurwoning dus als het toch een probleem is, schakel ik hen in. Ik heb de thermostaat nu altijd snachts en in de ochtend op 15 graden (ik denk totaal toch wel zo'n 12 uur) en de overige 12 uur wissel ik een beetje tussen 18-19 graden.
Inekez1
7 jaar geleden
Ytje, dat lijkt me prima. Het gaat om het temperatuurverschil tussen 's nachts en overdag. Als de kachel 's morgens heel hard moet stoken om een temperatuurverschil van 12 graden te overbruggen, dan kost dat meer energie dan de hele nacht telkens even 1 graad verwarmen en 's morgens 3 of 4 graden extra warmte. Omdat jij overdag uitgaat van 18 / 19 graden, is 15 graden 's nachts prima. Warmer is dan echt niet nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aha op die manier! Oke ja dat begrijp ik wel, maar dan is het goed haha. Ik kijk ook een beetje naar hoe veel graden het al in huis is.
Net stond de thermostaat op 15 graden, maar het was 16.5 graden in de kamer dus dan zet ik hem sneller al wel op 17 graden..scheelt maar een halve graad, dat is niks haha