Waar dient exact de waarborgsom voor een particuliere huurwoning voor?

Ik heb een maand huur als waarborg betaald. ik wil graag exact weten waar je een waarborgsom voor mag gebruiken. Verhuurder wil de borg verreken met planten en stenen welke ik heb verwijdert. Is er een artikel waarin staat waar borg voor gebruikt mag worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
3.8K
Erna55
7 jaar geleden
Zijn er afspraken gemaakt over de tuin ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gast98054, ja
in Burgerlijk Wetboek Boek 7 art 224
Inekez1
7 jaar geleden
Wat staat er in je huurcontract over de tuin? (Er van uit gaande dat die planten en stenen uit de tuin kwamen?)
Als er niks staat over gebruik en veranderingen in de tuin, zou het toegestaan zijn om losse stenen en planten te verwijderen. Maar bij particuliere verhuur is het wel heel gebruikelijk en verstandig om alles in overleg te doen. Bij tijdelijke verhuur (leegstandswet, verhuur als overbruggingswoning, vakantiewoning of als de verhuurder bijv. een jaar op wereldreis was) is het over het algemeen niet toegestaan iets aan of in de tuin te veranderen.

Antwoorden (1)

Borg is bedoeld als waarborg voor verhuurders. Daarnaast moet de borgsom ervoor zorgen dat de huurder verantwoordelijk omspringt met het gehuurde, doet hij dit niet dan zal hij de betaalde borg niet terugkrijgen.
Het vragen van borg is wettelijk toegestaan.
Een verhuurder mag de borg niet zomaar inhouden. Er moet altijd een betalingsachterstand vooraf gaan, of dient er sprake te zijn van schade aan de woning. Schade wordt vastgesteld tijdens een inspectie, voorafgaand aan het beëindigen van het huurcontract. Tijdens deze inspectie wordt bepaald of het inhouden van de waarborgsom gerechtvaardigd is. Ben je het niet eens met de uitslag? Dan kun je een procedure starten tegen het besluit van de verhuurder.
Kort samengevat:
Verhuurders mogen de borg alleen inhouden wanneer er sprake is van een huurachterstand, óf wanneer je tijdens je huurperiode schade hebt aangericht ín de woning.

Toegevoegd na 13 minuten:
Borg mag ook worden ingehouden voor schade áán de woning.

In artikel 7:224 BW is opgenomen dat de huurder verplicht is het gehuurde bij het einde van de huur ter beschikking te stellen in dezelfde staat zoals weergegeven in de beschrijving van het gehuurde. Dit echter behoudens veranderingen en toevoegingen waarvoor toestemming door de huurder is verleend.
Het artikel alleen van toepassing is op de binnenzijde van de huurwoning.
Als de verhuurder geen toestemming wil verlenen voor het aanbrengen of verwijderen van zaken in de bijbehorende tuin van de gehuurde woonruimte dienen deze voor het betrekken van de woonruimte apart te zijn opgenomen inde huurovereenkomst.

Toegevoegd na 1 uur:
De huurder mag zonder toestemming een tuin inrichten naar eigen smaak zolang de tuin eruit blijft zien als een tuin.
Als in het huurcontract extra bedingen staan met betrekking tot de borgsom kan het nog zo zijn dat de verhuurder toestemming dient te verlenen zonder de borgsom of een gedeelte hiervan in te houden bij vertrek. Dit geldt als de veranderingen het woongenot verhogen en er geen zwaarwichtige bezwaren kunnen worden aangetoond door de verhuurder.
Burgerlijk Wetboek Boek 7 artikel 215 lid 2.
Een vijver aanleggen die ongeveer de hele tuin beslaat, kan een reden voor een zwaarwichtig bezwaar zijn, aangezien bij herstel, als de volgende bewoners deze niet wil hebben, er voor de verhuurder aanzienlijke kosten mee gemoeid zijn die vele malen hoger liggen dan de betaalde borgsom.