Betaal je rioolheffing per woning of per huishouden?

Ik heb een aanslag ontvangen voor de rioolheffing. Op internet staat dat dit wordt gerekend per perceel tot/met 500 m3. Wat betekent dit? Ik woon op nummer 92 en boven mij is nog een woning 92A. We hebben beide een eigen ingang. Begrijp ik het goed dat ik dus de enige ben die deze aanslag ontvangt en we dit bedrag kunnen delen?

Weet jij het antwoord?

/2500

U schrijft: “op internet staat”. Dan ligt het er maar net aan, wáár dat op internet staat. Het verschilt namelijk per gemeente, wíe er een aanslag krijgt of krijgen. En ook hoe die berekend wordt. Het feit dat u het heeft over _kubieke_ meters (m3), laat alvast vermoeden dat uw gemeente de hoogte van de rioolheffing laat afhangen van de (aangenomen of gemeten) hoeveelheid drinkwaterverbruik. In de meeste gevallen is er sprake van een watermeter per aansluiting, en bijgevolg kun je dan verwachten dat uw bovenbuur zijn eigen aanslag krijgt, gebaseerd op wat er bij hem gemeten (of verondersteld) wordt aan waterverbruik. “Er zijn verschillende mogelijkheden voor het berekenen van de hoogte van de rioolheffing. Sommige gemeenten heffen bijvoorbeeld een vast bedrag per aansluiting, andere gemeenten berekenen de hoogte naar rato van het drinkwaterverbruik of op basis van de WOZ-waarde van een perceel (als maat voor het dak/terreinoppervlak, die een directe relatie heeft met de kostenverdeling van de regenwaterzorgplicht). De hoogte van de rioolheffing verschilt per gemeente.” Bron: “Wie betaalt de rioolheffing? De rioolheffing wordt voldaan door zakelijk gerechtigden (doorgaans eigenaren) of gebruikers van huizen en (bedrijfs)gebouwen die belangen kunnen hebben bij de zorgplicht. Dit is afhankelijk van wat de gemeente in haar verordening op de rioolheffing vastlegt. Gemeenten kunnen er voor kiezen beide partijen te laten betalen in een gecombineerde heffing of alleen gebruikers of eigenaren aan te slaan voor de rioolheffing. Daarnaast kan onderscheid gemaakt worden tussen woningen en niet-woningen.” https://vng.nl/onderwerpenindex/belastingen/rioolheffing/rioolheffing Toegevoegd na 10 minuten: Al met al vermoed ik dus dat uw bovenbuur zijn eigen aanslag krijgt (zoals ik al noem aan het eind van mijn tweede alinea). Toegevoegd na 6 uur: Blijkens aanvullende informatie uit een andere vraag van VS lijkt er hier sprake te zijn van een onofficieel gesplitst pand met meerdere gedeelde aansluitingen. In dat geval kan het zijn dat de bovenbuurman geen aparte rioolheffing betaalt. Maar zo hoort het niet.

Het is sterk afhankelijk hoe de gemeente de rioolheffing heeft geregeld. Als het per eigenaar is, dan is het mogelijk dat VvE de rekening voor de boven en benedenwoning. Of de eigenaar woont beneden en krijgt de rekening voor beide woningen. Wel staat op heffing een duidelijk adres. Dus voor welk pand of adres de heffing is. Uit de gegevens kan ik niet op maken wat de basis is. Dus of het bedoelt is voor beide huishouden (dus beide aansluitingen) of voor alleen de beneden woning. Toegevoegd na 8 uur: Op grond van de twee huisnummers weet de gemeente allang dat het gaat om twee aparte woningen. En als de gemeente het weet dan weet het waterschap het ook. Overigens ik ging er vanuit dat om koopwoningen ging, maar uit de reacties van anderen denk ik nu dat het om huurwoningen gaat. Hierbij is er een eigenaar van de beneden en boven woning. Deze heeft duidelijk niet de heffing gekregen, dus de heffing gaat per aansluiting of per adres. De bovenwoning kan alleen onder de heffing uit als deze geen aansluiting heeft of de aansluiting deelt met de onderburen. Als dit het geval is dan hoort de rekening thuis bij de eigenaar en deze kan het verrekenen via de huur. Het maakt het waterschap niet uit wie de rekening betaald als deze maar betaald wordt.

Bronnen:
Ik heb gewerkt bij een gemeentelijke...

Het wordt berekend per wooneenheid, dus per huishouden. Als in jouw woning 2 wooneenheden (92 en 92A) zijn, dan krijgen die beiden een aanslag. Het is per gemeente verschillend hoe de hoogte van de aanslag wordt berekend, maar bij huurwoningen is het nooit zo dat je dat onderling met je buren moet gaan verrekenen. Enige uitzondering kan zijn dat jullie woning officieel 1 woning is en alleen informeel door de verhuurder is gesplitst, maar dan zou ook alle post, belastingaanslagen, etc. voor jullie samen op nummer 92 komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100