Hoeveel cm voor je woning is nog van mij?

Wij hebben een woning zonder voortuin. Dus als je de voordeur uitstapt sta je direct op de (openbare) stoep van ongeveer 120cm breedte.

Bij ons in de straat hebben er veel mensen de stoeptegel tegen de gevel aan verwijderd en er een boom/plant geplaatst, of bankjes voor het raam gezet.

Mijn vraag is: is de eerste stoeptegel nog van 'mij'. Dus mag ik daar een boom (pje) planten zonder dat de buren of b gemeente daar officieel moeilijk over kunnen doen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
20.2K
jc54
7 jaar geleden
Als je de woning in eigendom hebt, dan staat het in het bestek (op de tekening) waar de grens ligt, en als je in een huurhuis zit dan is er niks van jou.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen centimeter ; in sommige gemeenten echter wordt het wel gedoogd.

Het beste antwoord

Je mag een stoeptegel verwijderen en een mini-tuintje aanleggen. Dat mag. Een boom (pje?) planten lijkt me zeker geen goed idee. Tegen de gevel aan is geen plek voor een boom. Doet er niet toe of de buren of de gemeente (natuurlijk gaan de buren klagen bij de gemeente, logisch) iets zeggen t.z.t. > geen goed idee.

Antwoord
De stoeptegel is niet eens van jou, het wordt gedoogd dat je er een mini-tuintje van maakt, een paar plantjes en dat is het.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe leg ik een geveltuin aan? (uit de bron)
Kijk eerst of er ruimte voor de woning is om een geveltuin aan te leggen. Om de stoep goed bereikbaar te houden moet
minstens 1,80 meter van de stoep overblijven. Verwijder dan maximaal anderhalve stoeptegel. Dat is 45 centimeter. Zet de hele tegels rechtop in de grond om een randje te maken. Schep het zand weg tot maximaal 30 centimeter (dat is één stoeptegel) diep. Vul vervolgens het gat met tuingrond en meng de ondergrond er een beetje doorheen. Zorg met het aanvullen van de tuingrond dat eventuele ventilatieroosters van de woning open blijven.

Toegevoegd na 13 minuten:
(uit de bron) Stadsbewoners trekken steeds vaker stoeptegels uit de grond om mini-tuintjes aan te leggen. Twintig jaar geleden was het verboden, vijf jaar later werd het gereguleerd en nu stimuleren gemeenten het. Zo is in Groningen een 'coördinator groenparticipatie' aangesteld en zijn in Rotterdam 'green teams' actief om mensen te adviseren over onderhoud. "Daar is heel goed op gereageerd. Als de één wil, dan wil de ander ook, hè?", aldus een woordvoerder van de Maasstad.

>>In Rotterdam mogen bewoners eigenhandig maximaal anderhalve stoeptegel verwijderen, maar in de meeste andere steden is een aanvraag verplicht.<<
>>Maar er is in de meeste steden nog een aantal regels voor tegeltuintjes.<<
>>Zo moet er minimaal anderhalve meter loopruimte overblijven, zijn bomen en heesters niet toegestaan wegens kans op<<
>>schade aan fundering, kabels en leidingen en moeten planten met scherpe stekels en takken regelmatig worden gesnoeid.<<

SOMS is het dus toegestaan zonder aanvraag, MEESTAL niet.
Niet één maar 1,5 stoeptegel mag je maximaal eigenhandig verwijderen in Rotterdam.

Aanvullend ANTWOORD : > BOMEN en heesters zijn NIET toegestaan! (i.v.m. schade aan fundering, kabels en leidingen) <

Toegevoegd na 1 uur:
N.B. Bij 1.20cm stoep = GEEN ruimte = geen toestemming. Minimaal 1.80cm stoep moet overblijven.

Toegevoegd na 1 uur:
ANTWOORD : bij huurwoning GEEN = eigendom gemeente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt @wimkees, hoewel het toch ook in mijn antwoord staat, toch even aangevuld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super! Bedankt

Andere antwoorden (1)

Geen cm.

In een aantal gemeenten moet je toestemming vragen en krijgen om een zog. geveltuin aan te leggen. De grond is en blijft van de gemeente.

Bij een aantal andere hoef je niets te melden maar ook dan gelden er voorwaarden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze regels gelden bijv. in Den Haag:

"U mag voor een geveltuin maximaal anderhalve stoeptegel (45 cm) uit het stoep halen, direct tegen uw gevel aan. De tuin mag langs de hele lengte van uw eigen gevel lopen

Er moet altijd minimaal 1.50 meter aan loopruimte tot aan de rand van de stoep blijven

Bewaar de tegels die u weghaalt. Veel mensen zetten ze haaks om het stoep als rand voor de tuin (zie ook de afbeelding). De tegels moeten weer teruggelegd kunnen worden als u of de nieuwe bewoner geen geveltuin meer wenst.

Plaats in de geveltuin geen bomen of heesters die te groot worden of wortels hebben die de stoep opduwen.

U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van uw geveltuintje. U haalt zelf overhangende takken, dode bladeren, onkruid en zwerfvuil weg.

De grond blijft eigendom van de gemeente.

Wanneer er werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, kan het nodig zijn om de begroeiing te verwijderen. Ontstane schade is niet verhaalbaar op de gemeente."

Toegevoegd na 1 uur:
In Den Haag zou je dus geen geveltuin mogen aanleggen omdat "jouw" stoep er te smal voor is.