waar komen alle kleine zwarte vliegjes in mijn badkamer vandaan?

Ik heb al een hele tijd heel veel last van allemaal kleine zwarte vliegjes in minn badkamer en ook de rest van mijn huis, het lijken fruitvliegen maar ik denk nietdat het zijn, ik heb zelfs mijn vuilnisbak buiten staan en totaal geen etensresten of fruit in mijn huis, ook stofzuig en maak ik elke dag schoon maar ze blijven.
Ik raak er behoorlijk gefrustreerd van, weet iemand misschien wat ik er tegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
11.6K
Amadea
7 jaar geleden
Hebben ze een driehoekige vorm? Dan zijn het motvliegjes. Vermoedelijk zit er ergens in jouw afvoer/riolering een verstoppinkje en daar komen ze op af.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk zijn het motmugjes. Deze voelen zich prima thuis in vochtige ruimtes zoals badkamers. Het zijn overigens muggen die niet steken, maar met name door hun vaak grote aantallen kunnen ze best vervelend zijn.

Ze eten organisch materiaal, bacteriën en schimmels. Overdag rusten ze vaak op de muren. In de avond worden ze actief en gaan ze eten. Om er vanaf te komen, kun je s`avonds plotseling de badkamer deur opentrekken, en kijk op welke plekken je de meeste motmugjes ziet zitten. Waarschijnlijk zijn dat de plekken die je nog eens extra schoon moet maken.

Stilstaand water moet je ook zien te voorkomen. Dus geen bakjes met water laten staan en als er restjes water op de vloer blijven liggen na het douchen, veeg dat dan even droog.

Kijk ook de kitranden na, met name bij de wastafel en indien aanwezig, het bad.
Beschadigde kitranden kun je beter (laten) herstellen.

Denk er ook aan dat je in huis misschien verder nog stilstaand water hebt, zoals bakjes water aan de verwarmingen, vissenkommen en dergelijke. Motmugjes houden van een vochtige omgeving...

Om er van af te komen moet je dus proberen om er voor te zorgen dat er geen prettige omgeving voor ze is.

Dus goed schoonmaken, en de badkamer na gebruik even wat droger proberen te maken. En geen bakjes water in de badkamer en in huis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens komen deze motmugjes graag op licht af. Dus indien jij s`avonds aan het douchen bent met de verlichting aan en een raampje open, dan komen ze graag van buiten naar binnen in jouw vochtige badkamer.