Is het onhandig om gewone dozen te gebruiken voor een verhuizing?

Ik ben laatst verhuisd en heb toen een honderdtal oude afgedankte frietdozen van de Burger King besteld omdat ik veel boeken had te verhuizen.

Ik kreeg toen kritiek vanuit mijn familie dat dit geen officiele verhuisdozen waren die je in een beweging op kan zetten en dat dit erg onhandig was. Die officiele verhuisdozen kosten bij de Gamma en Praxis tussen de 2 en 3 euro waardoor ik meer dan 200e kwijt zou zijn geweest. Ik heb ze voor ong, 65 cent per stuk besteld. Ook nemen die officiele dozen meer ruimte in beslag want je kan ze voor nog minder dan de helft vullen omdat ze dan te zwaar worden. Die frietdozen zijn een stuk kleiner.

Nu zit ik er aan te denken om die dozen door te verkopen maar dit wordt mij afgeraden omdat mensen dergelijke dozen niet willen hebben omdat je geen plakband wil gebruiken tijdens de verhuizing. Ook zijn de dozen beschreven en officiele dozen hebben een glad etiket wat je schoon kan vegen.

Is het beter ze weg te gooien dan op Marktplaats te zetten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
ik gebruikte veel bananendozen tijdens mijn verhuizing.
Amadea
7 jaar geleden
Mijn verhuizing werd door een officieel verhuisbedrijf gedaan, en daar hoorden de dozen en stickers gewoon bij. De dozen kwamen ze een paar weken later weer ophalen. Net zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zolang je maar eerlijk bent over wat je verkoopt. Titel:
Frietdozen, te gebruiken als verhuisdozen Uitleg:
Wat je in je uitbreiding beschreven hebt, dus de nadelen, maar ook de voordelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben laatst ook met gewone dozen verhuisd.
Prima te doen. Maar wel omdat die gratis waren; verzameld bij de supermarkt.
Ik zou ze dus niet kopen op Marktplaats.

Het beste antwoord

Het is handig als alle dozen dezelfde maat hebben , danken je makkelijker stapelen. Dat is eigenlijk de enige echte eis die je aan verhuisdozen stelt. En daar voldoen ze aan dus zijn ze goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor, dat is niet de enige echte eis.
Verhuisdozen moeten sterk en hanteerbaar zijn. Dat zijn de eisen, een zelfde maat kan makkelijker zijn, maar niet meer dan dat.

Andere antwoorden (5)

Typisch geval van "nee heb je, ja kun je krijgen." als je ze niet probeert te verkopen weet je zeker dat je er niks voor krijgt. Zet je je op marktplaats, dan heb je een kansje dat je ze voor, niet al te veel, verkoopt, of dat iemand ze gratis wil komen ophalen, hief jij ze niet af te voeren

En wat betreft het verhuizen: tja, echte verhuisdozen zijn waarschijnlijk beter, praktischer, steviger enz
En jouw dozen zijn kleiner, hanteerbaarder en goedkoper. Voor allebei is wat te zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of het onhandig is, dat ligt er maar aan wat je moet verhuizen. Kleinere dozen zijn vaak makkelijker te tillen, dus dat is weer een voordeel. Zet ze gewoon op marktplaats en als dat niet lukt en als je facebook hebt, kijk je daar of er een weggeef , ruil, of gratisaftehalen pagina is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weggooien kan altijd nog. Misschien ís er wel iemand die die partij dozen kan gebruiken. Niet geschoten is altijd mis. Zet ze op marktplaats.
jc54
7 jaar geleden
"Echte" verhuisdozen hebben handvatten aan de zijkant om ze te kunnen tillen. Ook is de bodem extra stevig, zodat zware spullen er niet door zakken. Dit soort dozen zijn dus wel handiger voor een verhuizing.
Maar dit betekent niet dat gewone dozen nutteloos zijn. Als je zorgt dat de onderkant goed dichtgeplakt is en er niet te zware spullen in doet, kun je ze best gebruiken.
bamibal
7 jaar geleden
Het is zeker NIET onhandig , door de kleinere maat zijn ze beter hanteerbaar voor de gemiddelde particulier . Niet iedereen heeft kolenschoppen van handen ... of een ijzersterke rug.
Juist grote(re) en dus zwa(arde)re dozen zijn vaak onhandig. Te zwaar, te groot niet handig voor iedereen dus om zomaar te tillen , te sjouwen en hoog te stapelen > als je het allemaal zelf met familie / vrienden verhuist .

Nog een mogelijkheid .
Ik ben de laatste keer door een echt/betaald verhuisbedrijf verhuisd en daar kon ik ipv de gebruikelijke dozen , andere oudere dozen , maar wel echte verhuisdozen , kopen voor een klein prijsje. (Een voordeel hiervan is dat je ze wel op alle punten met duc-tape kunt verstevigen/dichtplakken.)

>Dit verdiende de voorkeur omdat ik niet alles binnen een week kon uitpakken. Dat is dus ook nog een mogelijkheid .

Wat je kunt doen is informeren her en der , zeker ook op @Marktplaats kijken, of er iemand is die zo'n partij dozen aanbiedt . Vergeet ook niet de @gratis af- en @-op te halen sites. (zie link) Er zijn een heleboel mensen die het allemaal te veel soesa vinden en het gewoon weggeven... alles wat ze zelf niet meer gebruiken en vaak ook gaan goede bruikbare spullen weg omdat er een nieuw model gekocht wordt .

De dozen die je al in huis hebt, zou ik niet weg doen, tenzij je ze weer door kunt verkopen. Natuurlijk, geld terug heeft toch meestal de voorkeur .