ik heb met mijn partner koop huis we kunnen niet verkopen we willen verhuren en ergens anders ook huren mag dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het mag wel, maar denk goed na over de financiële concequienties, met name m.b.t. de aftrekbaarheid van de hypotheekrente. Als je je woning verhuurt is namelijk 70% van de huurinkomsten belast; daarnaast moet je het eigenwoningforfait blijven optellen bij je inkomen.

Wil je later toch je huis weer verkopen moet je nog rekening houden met het feit het volgende: als je de oude woning tijdelijk verhuurde, kun je de hypotheekrente van de oude woning weer aftrekken vanaf het moment dat deze woning niet meer verhuurt. Dit geldt tot maximaal twee jaar na het kalenderjaar waarin je de woning hebt verlaten.

Er zitten dus nogal wat financiële haken en ogen aan het "zomaar" verhuren van je woning. Neem voor de zekerheid even contact op met een financieel specialist.

Toegevoegd na 52 seconden:
Overigens heb ik dit er neer gezet als aanvulling op de bovenstaande antwoorden. Zoals je dus ziet zijn er nogal wat zaken om rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In sommige hypoteken staat dat je niet mag verhuren.
kijk daar even naar.
Als je gaat verhuren bedenk wel wat je rechten en plichten zijn.
je mag niet zomaar iemand er uit zetten ook al betaald hij of zij de huur niet.
ook als er een hennep kwekerij gevestigd word in je huur pand dan komen de kosten van de ontruiming en de stroom kosten op jou rekening.
zo zijn er een eleboel dingen waar je rekening mee moet houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst navragen bij je hypotheekverstrekker. Als je je huis verhuurt en niet meer zelf bewoont, beschouwt de hypotheekverstrekker de grond waarop hij jou het geld heeft geleend, als veranderd. Dan is het een soort speculeren met geleend geld geworden. En misschien wordt je hele hypotheek wel ongeldig.

Maar als je het netjes meldt zijn er vaak wel mogelijkheden. Wij hebben dit ook gedaan toen wij tijdelijk in het buitenland woonden.

Als je je woning tijdelijk wil verhuren, heb je daar officieel een vergunning van de gemeente voor nodig. Je moet een huurcontract afsluiten voor minstens een half jaar.

Houd er rekening mee dat de huurders van je huis een heleboel rechten hebben waar moeilijk onderuit te komen is. Als er straks wel een koper komt voor je huis, en de huurders willen er niet uit, heb je een groot probleem als je niet alles goed hebt vastgelegd. Ga er nooit van uit dat je dingen 'wel goed af kunt spreken' met je huurders en laat je goed voorlichten over de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag, maar bezint eer ge begint.

Je mag voor maximaal 1 huis hypotheekrente aftrekken, dus als je zelf gaat huren, komen er aan die kant geen kosten bij. Maar met alleen de aflossing van de hypotheek ben je nog niet uit de kosten, er komen er heel wat bij plus het onderhoud, dus je zult een pittige huurprijs moeten rekenen. De vraag is of dat verhuren makkelijker is dan het verkopen. (Ik dacht namelijk ook dat we ons koophuis nooit zouden kunnen verkopen, maar met drie (!!) dagen was het weg). Misschien valt het dus nog mee.

Daarnaast mag je een twee jaar lang twee huizen hebben met een overbrugginskrediet en dubbele renteaftrek om al te kunnen verhuizen voor je oude huis verkocht is. Zelf vind ik dit niet slim (want stel, stel, stel, je verkoopt het niet ??) maar het is mogelijk.

Het verhuren van je huis heeft echter zoveel haken en ogen, dat ik dat eigenlijk niemand aan zou raden, tenzij het voor tijdelijk is (als je zelf een jaar naar het buitenland gaat ofzo) via een makelaar / bemiddelingsbureau.

Dus ja, het mag, maar doe het niet. Bekijk eerst heel goed alle andere opties. Een huurder die er eenmaal in zit, daar kom je namelijk éigenlijk niet meer van af, die wordt van kop tot kont door de wet beschermd, en jij als eigenaar hebt het nafluiten.
En als het dan ooit tot een gedwongen verkoop komt, is je huis ZO sterk in waarde gezakt, dat je daar flink mee in de problemen kunt komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hou er ook rekening mee dat je voor verhuur naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe, heel andere hypotheek zult moeten afsluiten onder heel andere voorwaarden dan je nu hebt. Ook dat is een flinke extra kostenpost.