Is een sondering aanvragen voor een aanbouw nodig, als je de bouwtekening van het huis hebt, die aangeeft dat het huis niet op heipalen staat?

Een sondering blijkt nodig voor degene die bouwt, zodat de bouwvakker bij evt. verzakking binnen 10 jaar geen aanklacht krijgt dat hij het verkeerd heeft gedaan. Ik geloof een verzekeringstechnisch verhaal. Echter is het ook mogelijk om aan te geven dat je het risico wil nemen, daar teken je voor en dan ben jij/ik degene die aansprakelijk is bij evt verzakking van de aanbouw. Dat klinkt gevaarlijk, maar is dat risico wel zo groot, wanneer het huis zelf ook niet eens op heipalen is gebouwd? Deze informatie hebben we van de bouwtekening die in het gemeentearchief lag. Is het uberhaupt wel een goed idee een aanbouw te gaan heien als het huis zelf niet geheid is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik raad je ook sterk aan om wel te heien, zelfs als beide gebouwen onderheid zijn, zal er scheurvorming op treden, bij een niet geheide aanbouw helemaal. Tip: Plaats de aanbouw zo, dat scheuren makkelijk te repareren zijn, dus geen doorlopende vloer of wand.

Antwoorden (1)

Een sondering is niet alleen om te kijken of je moet heien, dat is ook noodzakelijk om de dikte van de fundering te berekenen.

Als heien noodzakelijk is zal dat ook moeten gebeuren als het huis niet geheid is, sterker nog, als je dan niet heit loop je het gevaar dat bij verzaking van de bijbouw het huis ook gaat scheuren omdat de bijbouw altijd verankert wordt aan het huis.