Tricot t-shirts hebben vaak een achterpand wat niet " recht van draad " is. Wie kan me vertellen waarom dat gedaan wordt?

Ik heb geleerd dat je patronen "recht van draad" op stof moet leggen, anders trekt het schuin.

7 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
Reddie
7 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn t-shirts altijd tricot. Ik heb nog nooit anders gehad.
En ik draag al tientallen jaren T-shirts, maar nog nooit een scheve draad. Dat ze "vaak" niet recht van draad zijn klopt dus niet.
Als ze niet recht van draad zijn, is dat meestal om het snijverlies te beperken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Is inderdaad erg vervelend als een shirt niet "recht van draad" is. Vooral het strijken wordt dan lastig. Ook het vouwen (om het shirt in de kast te kunnen leggen) is eenvoudiger wanneer het shirt wel "recht van draad" is.
adriana
7 jaar geleden
T-shirts zijn meestal mooi recht, ik bedoelde de wat duurdere dames-zomertruitjes,daar zie ik vaak een schuin weefsel in het achterpand.
Mijn vraag was niet echt goed gesteld dus.

Antwoorden (1)

Omdat je meer kledingstukken kunt halen uit een lap stof als je ze niet recht op de draadrichting er uitknipt. Het zijn dus met name goedkopere shirts en broeken waar zo zuinig mogelijk met de stof gedaan wordt. Waar je bij recht op de draad knippen zes shirts uit één lap kunt halen, kunnen dat er acht worden bij scheve uitsnijdingen. Bij nieuwe shirts valt het niet gelijk op, maar als ze die wast en te drogen hangt dan zie je ineens hoe scheef ze zijn.
Amadea
7 jaar geleden
adriana
7 jaar geleden
Vroeger ervaren dat de stof gaat trekken, was verkeerde zuinigheid!
Daarom verbaasd het mij steeds weer als ik die damaeszomertruitjes/ shirts zie. €65.00 is toch een behoorlijke prijs.
Als je ze tegen het licht houdt is de het schuine weefsel goed te zien!
Zelfs verkoopsters konden mij geen antwoord geven.