Kan het kwaad als mezen hun jongen vogelpindakaas voeren?

Tegenwoordig wordt gezegd dat het geen kwaad kan en zelfs goed is vogelpindakaas (dus niet gewone!) het hele jaar door aan te bieden. Dat doen wij dus ook. Er hangt een populaire pot op 4 meter van een pimpelmezen-nestkastje. Nu de eitjes zijn uitgekomen, vliegen de ouders af en aan met snavels vol pindakaas, die binnen ongetwijfeld in de snaveltjes van de jongen wordt gedouwd. Heel handig voor de ouders, maar is dit wel gezond voor de jonkies, al die pindakaas?

Toegevoegd na 1 uur:
Degenen die zeggen dat het niet goed is, wil ik vragen: vinden jullie dat de pindakaas nu meteen moet worden weggehaald? De meesjes zijn er nu erg op gericht en aan gewend. Als we het nu weghalen valt er wel ineens een belangrijke voedselbron weg. Juist nu ze het zo druk hebben de jongen te voeren. Hoe zullen ze daar op reageren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
11.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wanneer_voeren Lente: geen vetbollen en pinda’s
In de lente is het topdrukte in het vogelbestaan. Een partner zoeken, een nest bouwen, eieren leggen, jongen grootbrengen. Ook nu kunt u de vogels een handje helpen. Het voedsel moet in deze periode meer kalk en eiwit bevatten dan in de winter en minder vet.
Vetbollen en pinda’s kunnen in het voorjaar dan ook beter van het menu worden geschrapt. Ook omdat vet door de oplopende temperatuur ranzig kan worden. Het is absoluut af te raden nog hele pinda’s te voeren in het voorjaar. Wanneer vogels de jongen hiermee voeren, kunnen ze er in stikken.

Het beste antwoord

Natuurlijk is het verleidelijk onze tuinvogels te supporteren door ze allerlei lekkers voor te schotelen, in de winter heeft dat zeker zijn nut gehad.
Maar met deze vogelpindakaas krijgen de jongen teveel eenzijdig voer, te vet en te zout...het zou wel eens kunnen dat ze ziek worden en dat de ouders het nest in de steek gaan laten.
Nu 5 mei schijnt de zon volop ( 20 ° C in de schaduw ), er is plenty voedsel in de natuur, het krioelt van de insecten, ook schadelijke, en dat is namelijk het eten dat de jongen nodig hebben, niet het door de mens gefabriceerd kunstmatig voedsel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tenslotte nog dit : ik wil u erop wijzen dat diegenen welke beweren dat vogelpindakaas het hele jaar door mag worden gegeven, commerciële belangen hebben met als doel winst te maken...

Toegevoegd na 2 uur:
Antwoord op uw toevoeging: Hoewel het leuk is om ze zo over en weer te zien vliegen met die pindakaas, meen ik dat het beter is dit vette, eenzijdige voedsel te verwijderen.
Er is nu volop voedsel aanwezig : spinnen, insecten en hun larven, wat veel gevarieerder en gezonder is...en natuurlijker.
Z512099
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als we nu de pindakaas weghalen valt er wel ineens een belangrijke voedselbron weg, waar de meesjes erg op gericht zijn. Juist nu ze voedsel nodig hebben om de jongen te voeren. Dan had het eerder gemoeten, zodra ze begonnen te nestelen. Zouden de jonkies er echt ziek van worden? Vind dit moeilijk en wacht nog even overige reacties af.
Erna55
7 jaar geleden
Vogels zijn heel goed in staat om zelf hun voedsel te vinden. Ook voor hun jonkies.
Z512099
7 jaar geleden
@ Erna55, juist daarom : bijvoedering ( in dit geval heel eenzijdig ) is nu niet nodig omdat ze heel goed in staat zijn hun voedsel zelf te vinden...

Andere antwoorden (2)

Dit zou geen kwaad kunnen: Vogelpindakaas kan het hele jaar als bijvoeding worden aangeboden. Ook wanneer "ouder-vogels" dit aan hun jongen voeren is dit een welkome bijvoeding. Jonge vogeltjes kunnen dit voer ook goed opnemen.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Wij van WC-eend adviseren.... Bron is discutabel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-
Ben het met Z512099 eens
Ja dat kan kwaad:

http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wanneer_voeren

Lente: geen vetbollen en pinda’s
In de lente is het topdrukte in het vogelbestaan. Een partner zoeken, een nest bouwen, eieren leggen, jongen grootbrengen. Ook nu kunt u de vogels een handje helpen. Het voedsel moet in deze periode meer kalk en eiwit bevatten dan in de winter en minder vet.
Vetbollen en pinda’s kunnen in het voorjaar dan ook beter van het menu worden geschrapt. Ook omdat vet door de oplopende temperatuur ranzig kan worden. Het is absoluut af te raden nog hele pinda’s te voeren in het voorjaar. Wanneer vogels de jongen hiermee voeren, kunnen ze er in stikken.

Dus niet zo zeer DAT je voert, maar WAT je voert. Ik neem aan dat vogelpindakaas net zo vet is als pinda's (of pindakaas).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb de pindakaas weggehaald. Er is inderdaad voer genoeg, in het verwilderde plantsoen hier tegenover. Zag zojuist een van de ouders met een rupsje het kastje binnengaan :-) Hartelijk dank voor jullie adviezen, ook namens de familie pimpelmees!