Hoe maak je een goede fundering onder een tuinhuis in drassige Amsterdamse ondergrond als lange palen slaan geen optie is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (2)

Lange palen is inderdaad de optie om stevige fundering te verkrijgen. Je moet dan de tweede zandlaag bereiken op ca. 25 meter diepte.
Maar lange palen zijn blijkbaar geen optie. Omdat een tuinhuis geen grote massa heeft is het funderen tot op de eerste zandlaag waarschijnlijk verantwoord. Die ligt in Amsterdam op ca. 12 meter onder de oppervlakte. Een funderingsspecialist kan je daarover adviseren.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ hoewel ik palen van 12 meter ook best lang vind..
escape
8 jaar geleden
Tja, korter dan dat heeft geen zin, want dan steunen ze nergens op.
Hiervin de polder in zuidholland maken ze gebruik van het principe verkleving. Dat houdt in dat je wel palen slaat, 3 meter of iets langer, die vanwege de zuigende werking van de veen/kleigrond een dermate wrijving hebben met de omliggende grond, dat dit toch de houvast geeft om een tuinhuis te dragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Volgens mij heeft Amsterdam dat soort grond niet