welke planten of struiken met veel kleur en weinig onderhoud kan ik het best gebruiken voor een tuin van 12m2 ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Antwoorden (2)

Als bodembedekker Bergthee (rode bessen) of Maagdenpalm ( blauwe bloemen), ze zijn bladhoudend, dus geen werk aan .
Aan de schaduwkant Astilbes met roze of rode bloemen, of bontbladige Hosta's met lila- bloemen ( naargelang uw kleurvoorkeur ).
Aan de zonnekant een groepje Hydrangehe paniculatus, met weliswaar witte bloemen die rozerood verkleuren en lang aan de plant blijven, je ziet ze tegenwoordig veel in openbare aanplantingen omdat ze onderhoudsarm zijn.
Al deze planten vragen weinig of geen zorg en hebben fraaie bloemkleuren.
Z512099
8 jaar geleden
Allereerst moet je weten of je tuintje in de zon of in de schaduw ligt. Of je zware klei hebt of juist zandgrond. En heb je 12 m2 over voor alleen planten, of moet je in die ruimte ook je terras en eventueel schuurtje kwijt?

Omdat je niet veel ruimte heb, heb je de neiging kleinblijvende planten te kiezen. Maar zo krijg je een madurodam-tuintje. Probeer toch om één "boompje" te plaatsen. Bijvoorbeeld een hibiscus op stam, een roosje op stam, een krentenboompje of andere struik die op stam gekweekt wordt.

Verder kan je het beste zorgen voor zowel een groenblijver zoals skimmia of rhodondendron, en bladverliezende struiken of planten. Zo verandert je tuin met de seizoenen.
Een plant die maar 1 week per jaar bloeit en de rest van het jaar er niet uitziet is zonde. Een skimmia is het hele jaar mooi, een krentenboompje heeft mooie bloemen in het voorjaar, en mooie herfstkleur.
Verder kijk je op internet voor foto's van vaste planten wat je aanspreekt. Heb je favoriete kleuren? Wil je pasteltinten of juist vlammend rood, oranje en geel? Witte bloemen lijken vaak "gaten" in de border. Varieer met hoogte en zet de laagste vooraan. Kijk ook op bloeitijd, zodat er in elk seizoen iets bloeit. Kies niet te veel soorten. Beter een flinke pol van één soort, dan een "bloemisterij" met van alle soorten één plantje. Kies voor bodembedekkers onder de struiken, er hoeft geen stukje aarde onbedekt te blijven. En vergeet in het najaar niet om veel bloembollen in de grond te stoppen voor een vrolijk voorjaar.
Ga in tuinen in de buurt kijken wat daar groeit, en bel desnoods aan om te vragen hoe een plant heet. Doe dit dan ook in verschillende seizoenen.
Als je bij een tuincentrum iets gaat kopen, neem dan de goedkoopste planten. Dat zijn de planten die makkelijk zijn in onderhoud en zich ook makkelijk vermeerderen.

Mijn favorieten (zoek maar op Google voor foto's)
Geranium (ooievaarsbek) campanula (klokjesbloem) phlox, herfstasters en salvia's.