mag je een koophuis waar nog hypotheek op zit aanbieden als vakantiewoning?

Situatie: persoon x en y hebben allebei een koopwoning. X trekt bij Y in.
De koopwoning, waar hypotheek op rust van Aegon, van X staat dus leeg en X wilt hem als vakantiewoning verhuren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Met toestemming van de bank.

Antwoorden (2)

Ln hypotheekvoorwaarden staat vrijwel altijd dat u toestemming van uw geldverstrekker nodig heeft om uw woning (tijdelijk) te kunnen verhuren.

Omdat huurders die onder het normale huurrecht vallen een uitgebreide huurbescherming genieten, geven geldverstrekkers meestal geen toestemming voor het verhuren van de woning waar hypotheek op zit. Voor tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandwet bestaan echter goede argumenten om hierin wel toe te stemmen als geldverstrekker:

de woning komt aan het einde van het huurcontract gegarandeerd weer vrij.

Bovenstsaande geldt ook als er sprake is van vakantieverhuur.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Van verhuur onder de Leegstandswet is hier geen sprake.
Er is sprake van verhuur als vakantiewoning. Waarschijnlijk verhuur aan verschillende personen / families die de woning voor een week of enkele weken huren. Mag verhuur in deze situatie?
Het antwoord is nee, althans de bank zal vrijwel nooit schriftelijke toestemming geven voor vakantieverhuur. Dit in tegenstelling tot verhuur onder de Leegstandswet. Dan is er ook nog zoiets als de Vereniging van Eigenaren – vrijwel altijd in beeld als men in een appartement woont. De Vereniging zal geen toestemmming voor tijdelijke verhuur afgeven. Veel te bang voor risico's als brand, schade, geluidsoverlast e.d. Zie bron 3 in mijn antwoord hieronder. En zie de rechtelijke uitspraak: http://www.appartementeneigenaar.nl/vve/juridisch/tijdelijk-verhuur-airbnb
Los van het verhaal van toestemming van de bank is het fiscale verhaal als volgt:
Van belang voor de hypotheekrenteaftrek is of de woning met de hypotheek van Aegon leeg én te koop staat. Als dat het geval is, is er nog hypotheekrenteaftrek mogelijk voor het jaar van te koop zetten + eventuele 3 volgende jaren. De woning blijft in deze jaren nog in Box 1 – werk en woning.
Zie bron 1.

Als de woning leeg staat en niet te koop is er sowieso geen hypotheekrenteaftrek mogelijk. Persoon X is immers geen hoofdbewoner meer van de eigen woning. X staat op het adres van Y ingeschreven. Het maakt hierbij geen verschil of de woning periodiek wordt verhuurd, bijvoorbeeld in de vakanties. Er is belastingtechnisch geen verschil met tijdelijke verhuur onder de Leegstandswet c.q. permanente verhuur. De woning valt in Box 3. Zie bron 1.

Er is een regeling dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft bij tijdelijke verhuur, bijvoorbeeld tijdens een vakantie. Of regelmatig bijvoorbeeld via organisaties als AirBNB. Het verschil zit erin dat de bewoner gewoon hoofdbewoner is en blijft en ingeschreven staat op het adres. Wel moet 70% van de verhuuropbrengsten worden opgegeven voor de belasting, met aftrek van kosten. Zie bron 2.

Als de woning leeg staat én te koop, maar er vindt periodiek verhuur plaats, bijvoorbeeld in de vakanties. Er is geen jaarcontract o.i.d. De verhuur is dan te zien als regeling bij tijdelijke verhuur.
In deze situatie wordt dus niemand ingeschreven op het adres
70% van de huuropbrengst moet worden opgegeven voor de belasting met aftrek van kosten. Daarentegen blijft de hypotheekrenteaftrek behouden. Zie bron 2.

Conclusie is dat de hypotheekrenteaftrek behouden kan blijven, maar uitsluitend als de woning van X te koop staat - 70% regeling. Als de woning niet te koop staat valt deze woning sowieso in Box 3 en is er geen hypotheekrenteaftrek mogelijk. De huuropbrengst is dan vrij van belastingheffing.

Toegevoegd na 20 minuten:
Eenmalige verhuur tijdens een vakantieperiode of af en toe via Air BNB: deze vorm van verhuur zal als die bekend is, meestal wel oogluikend worden toegestaan door de bank. Zeker als de hypotheekrente keurig op tijd wordt betaald. Als er echt regelmatig verhuurd gaat worden, krijg je toch een ander verhaal. Een schriftelijke toestemming van de bank zal je kunnen vergeten. De Belastingdienst kan moeilijk doen als je je niet aan de regels houdt bijvoorbeeld de huuropbrengst die niet wordt opgegeven. Een verhelderend artikel is te vinden in bron 3.