Ben ik verplicht mijn huurflat asbest-vrij te laten maken door de woningbouwvereniging?

ik moet er twee dagen en een nacht voor mijn huis uit en ik zie enorm op tegen de overlast en alles dat ik binnenshuis moet ontruimen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik ga liever paar daagjes mijn huis uit dan dat er asbest in mijn huis zit
Castle
8 jaar geleden
Helpt de woningbouwvereniging je dan niet om te ontruimen van je spullen? Krijg je er een financiele vergoeding voor terug? Ik ben wel van mening dat asbest beter niet in je huis kan zitten. Volgens sommige kan het geen kwaad tenzij je erin zaagt of erop kauwt maar ik zou toch het zeker voor het onzekere nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Caste: er wordt een tegemoetkoming gegeven: als jezelf voor onderdak elders zorgt: 400 euro
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
die 400 euro is wel aardig maar ik zit weken in de rommel en er moeten diverse vertrekken ontruimd, heel, heel vervelend.
ik zie het niet echt zitten eerlijk gezegd. heb reuma/beperkingen.

Het beste antwoord

Zoals hierboven al genoemd: De verhuurder is eigenaar van de flat en die bepaald wat er aan onderhoud gedaan moet worden.
Vaak wordt het verwijderen van asbest uit woningen planmatig verricht en wordt daarvoor een heel blok ineens aangewezen. Dit is kosten effectiever en veiliger dan zomaar een enkele woning aanpakken.

Als huurder heb je echter ook wel rechten. Je hebt het recht bezwaar te maken tegen de voorgenomen werkzaamheden en deze om zwaarwegende redenen niet door te laten gaan. Daarnaast kun je, in jouw omstandigheden, om een betere financiële vergoeding vragen of een door de verhuurder betaald tijdelijk onderdak (hotel, vakantiewoning) omdat je niet zo even een ontruiming kunt regelen.

Neem contact op met je verhuurder en de gemeente afd. WMO. Zij hebben beiden een zorgplicht waar het gaat om welzijn en ondersteuning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ bijvoorbeeld een verhuisbedrijf kan een kast leeghalen, verplaatsen en precies hetzelfde weer terugzetten, ze maken o.a. foto's zodat alles op dezelfde plek terug komt te staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ga voor weigeren. hopelijk lukt dat. het is zo ingrijpend. en alle asbestdeeltjes die vrijkomen terwijl ik er dan de volgende dag weer zou moeten kunnen slapen... plus dat de woningbouwvereniging bij het recente zeer grote onderhoud dit gewoon niet heeft meegenomen..

Andere antwoorden (1)

Je flat is eigendom van de wbv en als die onderhoud willen verrichten ben je als bewoner verplicht daaraan mee te werken. Als het asbest dat verwijderd wordt onbeschadigd is is er weliswaar geen directe aanleiding om het te verwijderen, maar gelet op de grote vervuiling die telkens weer ontstaat als asbesthoudende panden door brand verwoest worden is het wel verstandig om het nu weg te halen.