Waar zijn de normen te vinden van energielabels voor huizen?

Mijn huis wordt geïsoleerd door de huisbaas, en gaat naar label A. Maar een deel van de vloer wordt niet geïsoleerd. Ik kan op internet nergens de normen vinden die worden gebruikt. Omdat de huurverhogingen ook afhankelijk zijn van dit label wil ik graag weten hoe het precies zit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Die normen voor de labels zijn inderdaad nergens te vinden.

Niemand bij de overheid kan je zeggen hoe de onderbouwing voor zo’n label in elkaar steekt.
Er wordt een computerprogramma voor gebruikt waar op basis van ingevoerde gegevens een isolatiescore uitrolt.
Misschien is het ook wel logisch, omdat de waarde van de energielabels onder meer gebaseerd is op de isolatiewaarden van bouwmaterialen. Zo kun je de isolatiewaarde van vloeren, wanden, daken uitdrukken in een Rc-waarde en ramen en deuren hebben een U-waarde. Bij een raam kijkt men dus niet alleen naar type glas, maar ook hoe het glas in het kozijn zit, wat voor kozijn het is en hoe het kozijn in de muur zit. Alle aansluitpunten worden meegewogen. Ook bij het dak blijft het niet bij de dikte van de plaat en isolatie maar ook het aansluiten op de woning speelt een grote rol. Dit soort berekeningen zijn moeilijk in een paar normen samen te vatten.

Bij de bepaling van het energielabel wordt op het volgende gelet:
•Isolatie en isolatiedikte van o.a. vloer, dak, gevel
•Leidingen
•Luchtspouw
•HR-beglazing (bijv. HR+-glas of HR++-glas)
•CV-ketel (CR, VR, HR)
•Warmtepomp
•Circulatieleiding
•WTW (warmtapwaterbereiding)
•Zonneboiler
•Kierdichtheid
•Type kozijnen
•Rc-waarde, U-waarde, ZTA-waarde

Hier een voorbeeld van de maatregelen om van een hoekwoning uit 1955 van label G naar A te komen:
http://www.energielabel.nl/woningen
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank zover
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze zouden het inderdaad moeten controleren maar er komt echt niemand langs om het na te kijken tenzij je er dik voor betaald en ik heb mijn vraagtekens bij de onafhankelijkheid van de erkende deskundige. Hij is voor zijn inkomen afhankelijk van zijn opdrachtgevers dus opplussen is ook indirect zijn belang want hij krijgt er een "goede naam" van bij zijn opdrachtgever.