Hoe kun je een terras met grijze natuurstenen renoveren?

Ik heb sinds een jaar of 5 een terras met een soort leistenen tegels (natuursteen) Ik heb 2 problemen: Op de eerste plaats zijn de stenen nu bijna wit (lichtgrijs) en ik wil ze donkerder hebben. Hoe doe ik dat? Op de 2e plaats staan de voegen van de buitenste tegels open. Hoe krijg ik de voegen weer vol en de tegels vast?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kärcheren en opnieuw voegen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
leuk! nieuw werkwoord!

Antwoorden (2)

De tegels donkerder maken doe je met vet/olie. Lijnzaadolie leent zich daar goed voor, maar je kunt ook slaolie gebruiken, of je spuit er WD 40 op.
Bij alle olieën is het wel zaak dat je het goed uitwrijft.
De voegen repareren is afhankelijk van waar en hoe ze precies liggen. Het kan dat je met kit je probleem op kunt lossen, maar het is ook mogelijk dat je de voeg compleet moet vervangen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben bang dat het met olie een vette knoeiboel wordt en het regent natuurlijk wel weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ hoewel ik geen wd40 zou nemen. (waarom weet ik niet)
lijnzaadolie: (zie laatste foto, blijft jaren goed)
http://www.klusidee.nl/Forum/hardstenen-tegels-1x1m-mooi-maken-t45239.html
jc54
8 jaar geleden
Als je de olie er over schenkt, zal het zeker een vette knoeiboel worden. het is zaak, dat je de olie met een doek aanbrengt en daarna met een schone (droge) doek afwrijft. @Jackd; de smerende werking in WD40 wordt verkregen door visolie.
Visolie werkt ook goed, en de WD40 is handig te doseren en gemakkelijk uit te wrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Straks je tuin vol katten. ;-) Volgens wd40 geen visolie, hoewel je er wel grote vissen mee schijnt te kunnen vangen.
http://wd40.com/cool-stuff/myths-legends-fun-facts weer serieus:
Ik denk dat wd40 te fijn en te dun is, lijnolie is wat dikker en gaat denk ik langer mee. Lijkt me ook wat natuurlijker.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
WD40 is behoorlijk giftig. Zie dode-vis-logo op de spuitbus en de rest van de waarschuwingen. Waarom mensen WD40 voor de gekste dingen gebruiken is me een raadsel. Er zijn veel beter smeermiddelen. Het is oorspronkelijk bedoeld om elektrische bedrading vochtvrij te houden.
Als de stenen zijn verkleurd, de voegen open en de stenen zitten los, dat is het nooit goed gelegd en er zijn stenen gebruikt die niet geschikt zijn voor buiten.
Hier kan je echt niets meer aan doen, deze stenen zullen na renoveren, iedere winter weer opnieuw los vriezen.
En ook de voegen zullen blijven los laten.
Alles op nieuw leggen is de enigste goede oplossing de rest is lapwerk.
Mogelijk kan je de kleur van de stenen wel donkerder krijgen met een transparante laag lak, voor buiten.
Voor proef kan je een steen nat maken, blijft de kleur het zelfde, dan heeft ook dat geen zin.
Is de natte steen goed van kleur, dan zou je dat kunnen proberen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk zijn het stenen voor buiten. Inderdaad zijn ze niet geweldig gelegd.(de stenenlegger had huwelijksproblemen en werd beurtelings door zijn vrouw en door zijn vriendin gebeld) Alsde stenen nat zijn worden ze mooi donker. Wat bedoel je met transparate lak voor buiten? Overigens ben ik gewaarschuwd toen ik de stenen kocht. (dat ze grijs zouden worden) Toen zag ik dat nog niet zo moeilijk in. Ik heb dunne mortelpoeder tussen de voegen geveegd, maar ik durfde niet te lang te wachten om alles af te spoelen, dus is er wel cement tussen en onder de stenen gekomen, maar onvoldoende. Heb nu de stenen bewerkt met een HG product (no 33 geloof ik) dat de stenen vroeger donker maakte, maar nu niet meer. Ik kan nu in elk geval cement invegen zonder bang te zijn voor een cementsluier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker er zijn soorten natuursteen die aanvankelijk donker zijn, maar later vergrijzen door krasjes en weersinvloeden.
Wil je weten welk middel voor deze stenen geschikt is, moet je eerst wel weten welke soort het is en ga er dan mee naar een natuursteen bedrijf en laat je daar adviseren.
Alleen met het los zitten en de voegen, ga je het zo niet redden.