Hoe kom ik aan een woning in Groningen nadat ik mijn MBO diploma heb gehaald?

8 jaar geleden ben ik verhuist uit Groningen (Stadskanaal).
En sinds dien wou ik altijd terug. Ik ben vaak op bezoek gekomen en ik heb gezien dat er weinig is veranderd in mijn ogen.
Dus nu is mijn vraag, Hoe kom ik aan een woning in Groningen?
Ik word dit jaar 20 en mijn nieuwe opleiding duurt 3 jaar en begin in Augustus.
Ik heb werkelijk geen idee hoe zo'n Woningnet/woningbouw te werk gaat en ik zou graag informatie op willen vragen.

Wat zijn de stappen die ik moet ondernemen?
Waar moet ik me inschrijven?
Wanneer moet ik me inschrijven?
Hoelang duurt het gemiddeld tot dat je een woning hebt.
Met wie kan ik er over hebben?
Wat nou als ik een woning krijg aangeboden en ik zit nog op school?
Kan ik een woning krijgen in Stadskanaal of in de buurt van?
Wat zijn de voorwaarden?
Wat zijn de verplichtingen?
Hebben jullie nog tips? EN GA ZO MAAR DOOR.

Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Heb je het over de stad Groningen of over de provincie Groningen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Provincie Groningen
tinus1969
8 jaar geleden
Google op 'huurwoning stadskanaal'leverde meteen een hoop hits, ben je die al afgegaan? Zoja, wat is dan je vraag/probleem?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit op het MBO niveau (4) en ik ben simpelweg opzoek naar iets redelijks. Ik ben er namelijk nog niet over uit tot welke huur of wat de exacte kosten zijn. Ik wil alvast informatie opbouwen voor later zodat ik straks met genoeg informatie me kan inschrijven. Heel hartelijk bedankt voor je hulp! :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben thuis wonend in Wezep en ik ben eigenlijk opzoek naar iets samenwonend met andere jongeren van mijn leeftijd (20/25)

Antwoorden (1)

Een goede reden, @Funburb, kan zijn dat je economisch gebonden bent aan een stad/regio. Dus zoek tegen die tijd een baan in Groningen [al dan niet stad] en je woonvergunning zal geen probleem meer opleveren [zo werkt het hier tenminste in mijn woonplaats].

Daarnaast kun je je al vast inschrijven als woningzoekende. Soms is het inderdaad handig om lang op de lijst te staan i.v.m. punten verzamelen/eerder aan de beurt zijn [zo werkt het hier].
Informeer hiervoor bij onderstaande woningbouwverenigingen.

[Uit de bron]
Inschrijven als woningzoekende

Als u zich wilt inschrijven als woningzoekende voor een woning van de vijf corporaties in Groningen, dan kan dit op www.woningnet.nl. U vindt hier ook het actuele huizenaanbod van alle woningcorporaties. Voor informatie over inschrijven en de regels van de woonruimteverdeling kunt ook natuurlijk ook contact opnemen met de corporaties zelf.

Nijestee
Lefier
Woonstade
Patrimonium
De Huismeesters

http://gemeente.groningen.nl/huis-huren/een-huis-huren

http://www.woningnetgroningen.nl/