zien wespen/bijen/muggen in zwart-wit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
fremar
9 jaar geleden
Muggen zien bijzonder slecht, het is dan ook een fabeltje dat muggen zouden binnenkomen doordat er licht is in huis. Muggen gaan af op warmte. Verlichting in huis straalt ook een soort van warmtebron uit, en daar komen de muggen op af.

Antwoorden (2)

Bijen zeker niet. Zij bezoeken bloemen en die zijn niet toevallig zo mooi en opvallend gekleurd. Dat is om insecten te lokken die nodig zijn voor bestuiving. Bijen zien kleuren wel anders dan wij: ze zijn bijvoorbeeld gevoelig voor ultraviolet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De volgende kleuren kunnen de bijen goed van elkaar onderscheiden nl. wit, geel,— blauw en ultra—violet, deze laatste kleur is voor de mens onzichtbaar. . Voor rood en groen zijn ze kleurenblind, deze kleuren zien ze min of meer als grijs. Let maar eens op, welke planten en bloemen “bijenplanten” zijn.
Muggen zien bijzonder slecht, het is dan ook een fabeltje dat muggen zouden binnenkomen doordat er licht is in huis. Muggen gaan af op warmte.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat muggen slecht zien is me bekend maar of ze kleuren kunnen onderscheiden weet ik niet en vind ik ook niet in jouw antwoord. Als muggen maar een gering gezichtsvermogen hebben zullen ze toch wel in staat zijn licht te onderscheiden van donker en is dus niet uitgesloten dat ze daar op af komen.