Is de jaarafrekening -in dit geval van Essent- definitief? Kan ik daar blindelings op vertrouwen dat dat goed uitgerekend is?

Niet bijvoorbeeld zoals bij de belastingdienst, met hun voorlopige aanslag e.d.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is voor mij de eerste keer dat ik hiermee te maken heb, en dadelijk met het water (Nuon) net zo...
Antoni
9 jaar geleden
Je kan er nooit blindelings op vertrouwen dat afrekeningen goed zijn uitgerekend. (Iedere medewerker van) ieder bedrijf kan immers fouten maken.
Edraket
9 jaar geleden
Vertrouwen is goed.
Controle is beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet de meterstanden controleren en opschrijven. Dan kan je op de afrekening zien of er een correct verbruik in de berekening is opgenomen. Dit betekent dat je de beginmeterstand toen je het in huis bent gaan wonen,moet opschrijven en bewaren. Er worden wel een fouten gemaakt met deze opgaven en dan klopt je rekening dus niet. Oppasen hierbij is erg belangrijk!

Het beste antwoord

Die afrekening is definitief. De berekening is namelijk buitengewoon simpel.
Gewoon kWh, m3, btw, etc. Als de meterstandenm kloppen, klopt de berekening
Bij de boekwinkel krijg je ook geen voorlopige afrekening.
De belastingwetgeving bevat véél meer regels, uitzonderingen, situaties, bijzondere gevallen etc.
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+ duidelijk. Kort en krachtig.

Andere antwoorden (3)

kijk even of de meterstanden kloppen met wat jij opgegeven hebt. Het komt ook voor dat de energieleveranciers de meterstanden schatten naar aanleiding van voorgaande jaren. Dat kan wel eens een verschil opleveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de meterstanden overeenkomen met wat jij hebt doorgegeven dan rekent de energieleverancier eenvoudigweg jouw verbruik uit.
Verbruik X prijs = rekening.

Ik zou er dus vanuit gaan dat de rekening klopt als de meterstanden op de rekening kloppen.

Als je zelf geen meterstanden hebt doorgegeven dan heeft de energieleverancier een schatting gemaakt, in dat geval is het zeker aan te raden dat je alsnog de meterstanden doorgeeft en even contact opneemt met de energieleverancier. Vaak valt de schatting hoger uit dan de daadwerkelijk verbruikte energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De berekening klopt meestal , afgezien van de reeds vermelde zaken.
Wel kan de meter niet goed werken.
Als u daaraan twijfelt kunt u dit laten onderzoeken door de netwerkbeheerder of leverancier. De kosten hiervoor (ca.€1200 !!) dient u wel eerst zelf te betalen maar worden gerestitueerd als blijkt dat de meter niet goed werkt.