Wat zijn de gevolgen van phytophthora voor de siertuin?

In mijn beginnelingenonwetendheid heb ik deze herfst achteloos de restanten van mijn tomatenplanten door de compostbak geroerd.
Fout! Weet ik nu..
Ik ben er een beetje huiverig voor om deze compost nog te gebruiken.
Zou ik het nog wel kunnen gebruiken voor de siertuin, mits daar geen leden van de nachtschadefamilie huizen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Phytophthora is een schimmelinfectie, die vooral op tomaten en aardappelen voorkomt.
De uitbraak er van, wordt vooral bepaald door weersomstandigheden.
Maar ook bij verzwakte planten, door te nat, te droog of te weinig voeding in de grond.
In een kas, krijg je het vooral door te weinig luchten, natte planten en slechte grond.
In mijn eigen kas heb ik al 3 jaar tomaten gehad en helemaal aan het eind van het groeiseizoen, krijgen ook deze tomaten deze schimmelziekte, dus zit het ook in de kas en in de grond.
Maar de zomer er na, groeit alles weer weelderig en zonder de schimmelziekte.
Tot diep in het najaar, als de luchtvochtigheid weer te hoog wordt, het daglicht te weinig en de tomatenplanten te zwak.
Dus kan je de compost prima gebruiken, het maakt niets uit.
En voor de siertuin al helemaal niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel voor deze geruststellende woorden. Past u in uw kas vruchtwisseling toe, of vervangt u de aarde om op dezelfde plaats tomaten te kunnen zetten, of wacht u rustig af tot in de herfst phytophthora toeslaat?