Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe olifantengras gebruiken voor in de kachel?

Via een forum ben ik te weten gekomen dat olifantengras een goed energiegewas zou zijn. Maar ik vraag me af of ik dat in de kachel kan gebruiken. Ik dacht bij mezelf dat het natuurlijk mogelijk is om olifantengras bij het aansteken van de kachel te betrekken, maar wat zijn de mogelijkheden buiten het aansteken van de kachel?

De wetenschappelijke naam van olifantengras is Miscanthus Giganteus ofzoiets als ik mij niet vergis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De wetenschappelijke naam van olifantengras is Miscanthus sinensis ‘Giganteus’. Sinensis geeft al aan dat het van oorsprong uit Azië komt.

Om het als brandstof te kunnen gebruiken wordt het tot pellets geperst. Maar als bruikbare brandstof in een pelletketel is een combinatie met houtzaagsel vereist. Er kan maximaal 10% olifantengras aan het hout worden toegevoegd. De verbranding van zuivere miscanthus pellets in een pelletketel of -kachel is namelijk niet mogelijk, omdat er teveel as gevormd wordt.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding