Waarom mag een hyacint niet op de slaapkamer?

Ik had vroeger als kind ieder jaar een hyacint, deze mocht op mijn slaapkamer staan tot er bloemen in kwamen, dan moest ie van mijn ouders naar de woonkamer verhuizen omdat een bloeiende hyacint op de slaapkamer gevaarlijk is. Waarom is dit gevaarlijk? Ik kan er niks over vinden. Of is dit alweer achterhaald?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit gehoord. Kan wel zijn dat er mensen allergisch voor zijn of dat de geur te sterk is en je hoofdpijn krijgt bv. Misschien bedoelde je ouders dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit kan gevaarlijk zijn voor een kat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je het je ouders niet meer vragen?

Antwoorden (2)

Een bloeiende hyacint kan sterk geuren. Deze lucht is niet gevaarlijk.
De reden die je ouders hadden kunnen uit opvattingen van vroeger zijn. Vroeger mochten er in het ziekenhuis geen bloeiende bloemen snachts naast het bed staan. De reden hiervoor had iets te maken met zuurstof dat bloemen zouden gebruiken. De manier van bouwen en ventileren is nu anders dan begin vorige eeuw.
9 jaar geleden
Normaal gezien neemt een (bloem)plant bij fotosynthese (een plant heeft zonlicht, water, mineralen en koolstofdioxide nodig om aan fotosynthese te kunnen doen) koolstofdioxide op.
Maar 's nachts op je kamer is er heel weinig licht waardoor de (bloem)plant geen koolstofdioxide meer gaat opnemen maar zuurstofgas. En dat kan gevaarlijk worden omdat jij dan zelf te weinig zuurstofgas binnen krijgt.
Vandaar ook dat ze in ziekenhuizen de (bloem)plant(en) buiten moeten zetten omdat het ander zeker gevaarlijk kan worden bij patiënten die te weinig zuurstofgas binnen krijgen.

Dit is niet alleen bij hyacinten, maar ook bij andere (bloem)planten

Oftewel als jullie (een) kat(ten) hebben kan het gevaarlijk zijn als dat de kat(ten) de giftige bloembol opeet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fremar
9 jaar geleden
http://nieuws.kuleuven.be/node/3036
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een paar ademhalingen haal je waarschijnijk meer zuurstof uit de lucht dan een hyatinth in de hele nacht.
Erna55
9 jaar geleden
Ik zie het al voor me in de krant: man gestikt in huis door hyacint.....