Kaasdoek werd (en wordt nog steeds zijn het wat minder)- behalve voor de bereiding van kaas, zoals Amadea heeft uitgelegd - ook heel veel gebruikt om te borduren. Zowel op het doek zelf, als met de stof als tussenstof op niet-aftelbare stof, waarna je de draden er 1 voor 1 kon uittrekken en de geborduurde afbeelding netjes op de stof stond.

Het is heel grof geweven doek, zodat je echt goed aftelbare hokjes krijgt, en relatief erg goedkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kaas– of neteldoek is een doek waarmee de wei uit de kaasstof wordt (werd) geperst. Je kunt deze kaasdoeken ook gebruiken als afdekdoek voor een zuurkoolvat, als hopzak bij het maken van bier, of als filterdoek. Bijvoorbeeld bij het zelf maken van wijn.
Het is een losgeweven stof van 100% katoen, ongebleekt, in platbinding.
Amadea