Mijn tuinhuis staat op een betonplaat die te groot is en de onderste planken rotten weg. Hoe kan ik die vervangen zonder het tuinhuis af te breken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Midden in de lat beginnen met weghalen, als dat weg is het huisje ondersteunen met balken/stevige latten en dan de zijkanten van de lat weghalen, steeds als je 50 cm verder bent nog een latje aanbrengen om het huisje te ondersteunen. Het beste kun je het hout vervangen door stoepranden, welke aansluiten op de buitenkant van het huisje, dus het grootste deel van de stoeprand aan de binnenzijde van het huisje. Zet voordat je de stoepranden onder het huisje zet, de onderste lat even goed in de beits of lak. Toegevoegd na 20 uur: ik heb het niet helemaal goed omschreven, wij hebben er ook stoepranden onder, maar het huisje lapt iets over, waardoor je de stoepranden amper ziet, onder de deur past precies een latje, smaller dan de overige planken, waardoor de deur nog goed open kan, de opstap naar binnen wordt hiermee wel iets hoger, maar goed te doen.

Je kunt het tuinhuis opkrikken door met een koevoet het huis een klein stukje op te tillen. Gebruik eventueel een balkje om een hefboom te maken. Daarna stukje bij beetje het huis omhoog halen door er steeds klinkers onder te leggen. Op een gegeven moment kun je de onderste plank vervangen. Als het een messing en groef systeem is, kun je de planken het beste door een timmerfabriek laten frezen. Het is verstandig om de onderste planken van een tuinhuis in hardhout uit te voeren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100