Wat is nu precies een herenkamer?

Wat is nu precies een herenkamer en wat onderscheid dit nu van de andere kamers in een woning?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Het beste antwoord

In een boerenhuis (pachterswoning) was dat een vertrek waar de landheer vertoeven of logeren kon. In gestichten was het ook wel de naam voor de Regentenkamer, of voor het woonvertrek van de gestichtsvoogd (zoals bijvoorbeeld vroeger in een gevangenis te Leeuwarden).
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Herenkamer is één van de intiemste ruimtes van ‘t Huys. Men kreeg hier meteen zin krijgen om een sigaar op te steken en in alle rust van elkaars gezelschap te genieten. , terwijl men delibreerde over hoe men de wereld zouden kunnen verbeteren en een proost uitbrachten met het eeuwenoude bocaal 'op de welvaart en de dames.