wie kent dit dier?

Een dier dat 's nachts op ons terras komt.

Toegevoegd na 12 uur:
Het is ongeveer 2 meter van de camera af die staat op de grond van het terras en het is an enkele nachten gekomen op dezelfde plaats, we wonen niet in een bosrijke omgeving, er zijn wel enkele velden in de omgeving.

Toegevoegd na 3 dagen:
Beste mensen die reageren. Sorry dat ik niet steeds geantwoord he, ik ben hier nieuw en ik weet niet goed hoe ik op een bericht moet reageren. Wij wonen in Vlaams Brabant waar eigenlijk geen wilde zwijntjes zijn. Ik ga proberen nog enkele foto's online te zetten, spijtig neemt die Ip camera geen beelden op op verdere afstand dan 4 meter, ik kan wel alles live zien tot 20 meter in de tuin.
Ik vermoed dat het dier ongeveer 20 cm hoog is, we vinden ook uitwerpselen in het gras , beetje cilindervormig en zwart van kleur.
Er is nachtlawaai tussen muur en slaapkamer (hoogte van de gevel is 4 meter), het kan zijn dat er geen verband is tussen dit dier en het nachtlawaai op zolder.

Ik heb inmiddels ook een vangkooi geplaatst met ene ei in. Afwachten dus .......

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In welke omgeving is dit? Is er bos in de buurt?
Poet
9 jaar geleden
Is dat ding daarachter een ligstoel? Dan moet het dier ruim 50 cm hoog zijn. Dan ligt een wild zwijn meer voor de hand dan een egel.
Z512099
9 jaar geleden
Een ever heeft een staart...je.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Gezien alle discussie: goeie vraag !
;-)
Z512099
9 jaar geleden
Goeie vraag ! Goeie reacties, een egelzwijn is het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarschijnlijk een egeltje of een rat
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@frans013
Kun jij wat meer vertellen over wat we zien ? Loopt het beest vlakbij die stoel en is het dus groot of loopt hij vlakbij de camera en LIJKT hij dus groot ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen everzwijn dus.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat jammer dat hij niet reageert. De snuit lijkt op foto2 van een zwijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@HeerVlodermort
Blijkbaar interessert het antwoord hem toch niet. Of hij heeft zijn antwoord maar geen waardering voor de genen die hem dat antwoord verschaft hebben. Die zijn namelijk óók benieuwd naar welk dier het nu was. Jammer...
SimonV
9 jaar geleden
Een egel kan 20 cm hoog worden.
Als je weet hoe hoog de "stoeprand" is op de foto, kun je uitrekenen of het een egel kan zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Egel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik dacht eerst een olifantspitsmuis, maar die hebben spitsere snuit en staart
ik heb ook even op de dierenzoeker gekeken, maar er is niet heel veel uitgekomen omdat ik niet zo goed weet hoe groot het dier is
het zou een huisspitsmuis kunnen zijn, want die leeft wel in die omgeving
ik denk toch ook aan een egel
maar het lijkt ook wel een heel klein beetje op een mol
ik hoop dat je hier iets aan hebt
http://dierenzoeker.nl/ Toegevoegd na 1 minuut:
het lijkt ook inderdaad wel op een everzwijntje, een kleintje natuurlijk, maar het kan!

Het beste antwoord

Dat moet een egel zijn!

Toegevoegd na 5 minuten:
Na een hele dag slapen, komt de egel 's nachts uit zijn schuilplaats om op zoek te gaan naar voedsel. Zijn eten bestaat voornamelijk uit slakken, regenwormen, rupsen, duizendpoten en vlinders. Ook fruit, aas en kleine reptielen zijn smakelijke hapjes. Vooral in het najaar eet de egel fruit en bessen, omdat dit extra energie oplevert die hard nodig is om de winterslaap goed door te kunnen komen.

Toegevoegd na 4 dagen:
De gitzwarte uitwerpselen van de egel zijn gemakkelijk te vinden. Vaak glinsteren die door de niet verteerde delen van keverschilden. De uitwerpselen zijn bros en cilindervorming, meestal aan één pool puntig, 8 tot 12 mm breed en 30 tot 60 mm lang.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje groot voor een egel vind je niet? :p
Z512099
9 jaar geleden
Het dier heeft een spitse snuit, de grootte klopt vergeleken met de grasrand, is zeker geen everzwijn, das, oppossum, rat of muis.
Poet
9 jaar geleden
Maar het dier lijkt hoger te zijn dan een ligstoel
Z512099
9 jaar geleden
De kop van een everzwijn is veel massiever, ook de romp is anders en een ever heeft een staart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het dier op de foto heeft duidelijk langere poten dan een egel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Naast het dier is ook een "menselijk" object te zien. Erg duidelijk is het niet, maar ook ik maak er een ligstoel van. In dat geval is het dier te groot voor een egel. Maar het object kan ook wat anders zijn dan een stoel en dan lijkt het silhouet best wel te kloppen met een egel. Ik denk dat het antwoord fout is, maar een min heeft het NIET verdiend !
Z512099
9 jaar geleden
Wat denk je van de tweede egel op hoge poten ?
Z512099
9 jaar geleden
De "ligstoel" kan veraf staan, de lens wat vervorming in de diepte geven.
Z512099
9 jaar geleden
En als je goed kijkt op de bovenste foto, is de bovenrand van de rug ietwat borstelig, stekelig.
De rugbovenkant van een ever is glad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaad wel eens gewoon een egel zou kunnen zijn. Door het perspectief lijkt het groter dan dat het is. Ook de poten lijken vanaf onder natuurlijk groter dan van boven. Voor een zwijntje zijn de poten te kort.
En de egel komt het vaakst voor, dus de kans dat het een egel is is ook groter.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ook ik ga voor de egel.
Aponi
9 jaar geleden
Mijn eerste reactie was ook meteen een egel.
Je kan wat kattenvoer (blikje) voor hem neerzetten dat vinden ze erg lekker.
Z512099
9 jaar geleden
En de uitwerpselen matchen : zwart en cilindervormig... ( zie toevoeging).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u. Ik moet de vraag hier sluiten maar ik kom erop terug! Het dier is de laatste dagen niet meer langs gekomen maar het zal terug komen vermoed ik! Iedereen bedankt om te reageren! Frans

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je te maken hebt met dit diertje. Het is een everzwijn. Dit is waarschijnlijk een jong exemplaar. Ik weet niet hoe dicht jij bij één of meerdere bossen woont, maar als zij op je terrein dwalen kan je best ook eens uitkijken voor vernielingen in de buurt. Deze dieren kunnen echt een plaag en een overlast zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Een everzwijn op die mensen hun terras ? :))) !!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Everzwijnen zijn helemaal niet schuw ^^ in veel gebieden is het een overlast, dat deze dieren de terrassen, tuinen en zelfs mensen kwaad aan doen.
Ivana
9 jaar geleden
Op de Veluwe spitten ze hele tuinen om, dus dat is zo vreemd niet.
Z512099
9 jaar geleden
Het is zeker een kleiner dier, gezien de hoogte van het gras.
Dat van die overlast klopt wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een everzwijn heeft een staart en heeft een plattere rug
Poet
9 jaar geleden
Een egelzwijn?
Z512099
9 jaar geleden
Dit is een internetegel.
tinus1969
9 jaar geleden
Een everbig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gok ook een everzwijn kwa grote. Voor een egel lijkt het mij te groot. De meeste egels kun je makkelijk in 2 handen vasthouden. Als deze foto vanuit de verte gemaakt is is het dichterbij grote. Dat laat het bankje op de achtergrond ook zien.
Het is jammer dat frans013/maker van de foto niet reageert. Hij die de foto gemaakt heeft kan ongeveer ook wel inschatten of het een klein diertje was (zoals een egel) of toch een groter dier. Dat is iets betrouwbare dan een foto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Een das heeft een staart, op de nachtfoto's is geen staart te zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een das heeft inderdaad een staart en is platter van uiterlijk. Het ruggetje van het diertje is hier bol.
Amadea
9 jaar geleden
Zien jullie een staart op deze foto, Z5 en SanderV?: http://www.dynamisch.nu/feno/afbeeldingendier1/marters/das.jpg
Het lijkt mij waarschijnlijker dat we op de foto van vraagsteller een das zien, dan een egel of een zwijn. Je had dan toch de stekels of de specifieke snuit moeten kunnen ontwaren.
Z512099
9 jaar geleden
Een das is plomper van lichaamsbouw, heeft niet die spitse snuit, en of je het nu wil of niet Amadea, hij heeft een staart.
Ook is de bovenkant van rug licht stekelig op de bovenste nachtfoto.
Ik vind mijn tweede, onderste foto erg gelijkend op die van vs.
Onmiskenbaar een egel. Ik gaf ook aan niemand hier een min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Ik gaf ook aan niemand hier een min'. En dat is doorslaggevend? Ik heb ook niemand een min gegeven. Het lijkt wel een wedstrijd.
Als je de vraag heel sec bekijkt is het antwoord "Niemand" Want ik denk niet dat er iemand is die dit dier kent. :-)
tinus1969
9 jaar geleden
Ik blijf t erg groot vinden voor een egel. Is er een pelsdierfokker in de buurt?
Amadea
9 jaar geleden
Alle pelsdieren hebben een lange staart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou niet alle pelsdieren, het konijn niet.
nounka
9 jaar geleden
Onderschat de staart van een konijn niet. Die kan ook verschillende centimeter lang worden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het is geen das, dat dacht ik ook, maar de poten kloppen niet, het dier op de foto van Frank heeft dunne pootjes.
Ik dacht even aan een Capibara of een Aguti. Maar ik denk toch dat het een Everzwijntje is.

Toegevoegd na 4 dagen:
Mest van een Capibara:
http://www.projectnoah.org/spottings/44247103
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lijkt erg op een egel of rat. Rond deze tijd van het jaar zie je sowieso veel egels rondneuzen, op zoek naar voedsel, in de nachtelijk uren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zat zelf te denken aan een muskusrat, maar dan zonder staart.