Waarom hebben alle huizen in schotland zoveel schoorsteenpijpen op het dak staan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
6.1K

Antwoorden (2)

Het is er vaak kil. Er moet veel gestookt worden. Dat doen ze meestal met kolen. Centrale verwarming bestaat er bijna niet. Dus staat in iedere ruimte een kolenkachel en die heeft een schouw nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke kamer/keuken, zeker van oudere huizen/cottages, wordt verwarmd door middel van een open haard ( vaak zelfs gestookt met kolen en uiteraard met hout). Dus heb je evenveel stookkanalen nodig. Weliswaar heeft menigeen de schoorsteen afgesloten en staat er een electrische kachel in, maar die schoorstenen blijven staan. In de keuken stond een fornuis dat ook kolengestookt of houtgestookt was, en soms zelfs een Aga ( heel erg duur maar wel van een levenslange superkwaliteit) , die zowel de ruimte verwarmde en waar je ook op kan/kon koken, met twee ovens enz.Die bleef ook dag en nacht aan.