hoe verwijder ik het best alg en kitresteen uit t aquarium?

hoi ik heb zo'n 3/4 jaar geleden een 1m juwelbak gekocht 2e handstoen ik hem kocht was hij zo erg bevuild dat het wel leek of je in een sloot keek.
ik heb hem toen zo goed mogelijk schoongemaakt echter had ik toen die lelijke juwelpompen laten zitten.
heb die er later uitgesloopt zaten er 2 in.
en heb de pompen vervangen door een aquaflow pomp die niet zo extreem lelijk en onhandig zijn.
hoe dan ook is dat aquarium van begin tot eind 1 grote flop geweest, veel algvorm vooral van die dotten alg, vissen die enorm snel dood gaan vooral na het verversen vh water. ik deed dat altijd met lauw water, nu gebruik ik alleen nog koud water ivm de zooi die waarschijnlijk uit de boiler komt, sindsdien geen dode vissen meer zeg maar tenminste... af en toe verlies je dr natuurlijk wel eens 1. nu heb ik het gehele aquarium uitgeschept schoongespoeld en staat nu gevuld op de grond in de badkamer mijn vraag is hoe kan ik de alg het best voorgoed uitroeien cq verwijderen en de overgebleven kit resten van de juwelpomp weghalen(zwarte kit)
er zit op debodem ook een soort tja afscheiding geplakt geen idee met wat voor nut misschien ooit een paludarium gewest of dergelijke?
kan ik ie bak nog schoon krijgen met de alg zo ja hoe of kan ie maar beter weg omdat hij het toch al 2x na opstart extreem slecht gedaan heeft?
hoor het graag van jullie
en kun je teackhout gebruiken in het aquarum

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik niet goed snap is dat je aquaflow verkiest boven juwel. Ik spreek mij niet uit over het uiterlijk. Maar juwel kan je toch echt niet onhandig noemen en werkt beter dan aquaflow (waaraan je praktisch quasi niks hebt). Alg en vissen die snel dood gaan heb je natuurlijk zelf in de hand. Zorgen voor goede waterwaarden is al een begin. Ook verversen met lauw water is een slecht idee. Niet alleen door het koper dat oplost uit je boiler en giftig is voor je vissen maar ook het gebrek aan zuurstofoplosbaarheid in het warme water. De beste methode is inderdaad alleen de koudwaterleiding openzetten en het water daarna eventueel op temperatuur laten komen. Dus nu staat je aquarium uitgespoeld? En wat heb je ondertussen met je vissen gedaan? Alg roei je uit door voor algonvriendelijke omstandigheden te zorgen. Denk aan voldoende planten + een goede verzorging daarvan en goede waterwaarden. Verwijder nu de alg manueel en start het aquarium daarna goed op. Het ligt niet aan de bak zelf, wel aan het onderhoud en de waterverzorging.

Antwoorden (1)

Er bestaan speciale filters voor het maken van aquariumwater. Die kun je op een kraan zetten. Zo voorkom je sterfte onder de vissen. Ik denk ook dat je iets kan hebben aan het klaarmaken van aquariumwater met van die kitjes die je kunt kopen bij een speciaalzaak. Dat bereid het water voor met de juiste mineralen en verhoudingen. Zo krijg je meer weerstand in je aquarium tegen o.a. algen.