Hoelang moete houtblokken eigenlijk drogen? Het hout van vorig jaar wil nog niet best branden. #durftevragen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
29.4K

Het beste antwoord

Handig hout drogen:
Hakhout moet goed droog zijn voor gebruik. Droog hout krimpt, gaat scheuren en de schors laat gemakkelijk los. Korte gekloofde blokken (tussen 25 en dertig centimeter) die in de wind liggen, drogen het best. Een geschikte bewaarplaats is buiten onder een afdak. Daar kan de wind er goed bij maar ligt het hout beschut tegen regen. Overdek het hout niet met plastic. Beschimmeld hout is te vochtig.

Tabel droogtijden:
Houtsoorten die veel hars bevatten, zoals den, spar en lariks, zijn minder geschikt als brandstof: de hars geeft namelijk veel vonken. Bovendien laten deze soorten meer teer (creosoot) achter in het rookkanaal.

In de tabel staan gemiddelde droogtijden per houtsoort.
Houtsoort Droogtijd
Den, Populier 1 jaar
Linde, Wilg, Spar, Berk, Es, Els 1,5 jaar
Fruitboom, Beuk 2 jaar
Eik 2,5 jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tot ze droog zijn, maar dat hoeft niet eens helemaal, want blokken met een beetje water hebben een grotere warmteopbrengst dan als ze helemaal droog zouden zijn...

De vorm maakt wel heel veel uit, is het heel erg compact dan moet het droger zijn, dan hout dat dun is en een tikje natter... Dus daar moet je een beetje kijk op hebben... Maar een goed vuur brandt elk hout, nat of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken ca. drie jaar. Je maakt dus ook een opslag met drie vakken. Het haardhout schuift ieder jaar een vak op. En zo heb je altijd haardhout.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus zoiets als op de bijage aangepast naar je verbruik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van het formaat blokken af. In principe is een jaar voldoende. Je moet dan wel zorgen dat de blokken bewaard worden onder een afdakje, zodat ze niet nat worden. Er moeten zo min mogelijk muren zijn, zodat het heel goed kan doortochten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haardhout moet vooral droog zijn. Hoe droog hout is, wordt uitgedrukt door het percentage vocht dat in het hout zit. Vers gekapt hout, heeft een vochtigheidsgehalte van ongeveer 50%. Na een jaar drogen is dit gedaald tot zo'n 20% en na 2-3 jaar drogen tot 12-15%. Goed haardhout heeft een vochtigheidsgehalte wat onder de 20% ligt. De energiewaarde van dit hout ligt op ongeveer 4,2 kWh/kg. Deze waarde neemt drastisch af bij vochtig hout.
Stoken met vochtig hout levert een sissend vuur met grote rookontwikkeling op, wat op z'n beurt weer zorgt voor vervuiling van uw rookkanaal. Een vuurtje aan de gang houden met vochtig hout, valt niet mee. De kolen gloeien amper en u blijft hout toevoegen om het vuur aan de gang te houden. Ook het vlammenspel bij vochtig hout is minimaal, kortom een afbreuk aan het stookplezier.
De tijd die het hout nodig heeft om te drogen is mede afhankelijk van de houtsoort. Houtsoorten met veel tannines (zoals eikenhout) moeten langer drogen om deze tannines uit het hout te krijgen. Houd hier rekening mee.
AWM
14 jaar geleden
Het beste is twee jaar drogen. Hout van vorig jaar kan op z'n vroegst volgende winter gebrand kunnen worden.