Wat is de juiste temperatuur om je koelkast op in te stellen?

Ik bedoel, wat is verantwoord en is er een verschil tussen zomer en winter instellingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Het beste antwoord

max 7graden volgens voedingscentrum las ik daar gisteren.

in een koude omgeving hoeft je koelkast minder hard te werken om op temperatuur te blijven dan in een warme omgeving. Maar voor de versheid van je spullen in de koelkast maakt zomer/winter natuurlijk niet uit. De instelling is hetzelfde, maar het energieverbruik zal in de zomer hoger liggen dan in de winter. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Tussen de 2+ en 7+ graden.
In de zomer misschien wat kouder dan in de winter, zodat je drankjes lekker koel zijn, en er toch warmere lucht binnen kan komen wanneer je de deur opent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot 7 graden is het veilig te noemen. Beter is rond de 5 graden te houden. Zomer en winter maakt niet uit, de thermostaat slaat aan wanneer het te warm wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 tot 7 graden is normaal. In de horeca geldt volgens mij 6 als maximum. Er is geen verschil tussen zomer en winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon laten staan zoals hij stond er is geen zomer/winter instelling. Wel is er een technisch verschil tussen koelkasten die hier en in de tropen verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5° boven nul...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem op vier graden instellen. Bovenin de koelkast wordt het dan wel zeven of acht graden.
Bewaar bederfelijke waren (vleeswaren enzo) zo laag mogelijk in de koelkast.
AWM
14 jaar geleden
Ik zou zelf ook kiezen voor 4 graden, o.a. kip moet op 4 graden worden bewaard, melk e.d. niet boven de 7 graden.

Zomer en winter altijd op dezelfde stand laten staan. De inhoud moet net zo vers blijven, het seizoen is hierbij dus niet bepalend voor de versheid van je voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet de koelkast in de winter op 6 graden .
En in de zomer op 5 graden omdat in de zomer als het echt warm is en het deurtje van de koelkast is even open geweest wordt hij te snel warm en dan duurt het te lang om weer op de gewenste temperatuur te komen .
En de produkten die je in de zomer in de koelkast doet zijn ook al warmer dan in de winter omdat er al tijd verloren gaat van de super tot in de koelkast .