Bij welke woning is er meer kans op oververhitting, bij een BEN woning of bij een passiefhuis?

Gewoon uit interesse.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Waarschijnlijk, theoretisch redenerend, is dat een passiefhuis. Daar ligt, als ik de definities bekijk, meer de nadruk op inkomend zonlicht. Bij BEN meer op de warmte van allerlei apparaten. En apparaten zijn constanter qua warmteopbrengst dan de zon. In de praktijk zullen beide erg goed geïsoleerd zijn, en ook beide zowel zon als apparaten als warmtebron gebruiken, dus ik weet niet of het altijd opgaat.

Er zijn nog 2 verschillen, de B van Bijna, en de N van Neutraal. Bijna suggereert dat nog af en toe de kachel aan moet. Zo'n huis raakt dus wat meer warmte kwijt dan een passiefhuis. Dat zou de kans op oververhitting verminderen. En de N van Neutraal, zelfs zonder B van Bijna, kun je bereiken door veel zonnecellen op het dak. Een huis dat af en toe verwarmd moet worden kan dus energieneutraal zijn.

Het is zelfs zo, dat supergoed isoleren extra energie kan kosten. Want zulke huizen hebben vaak wel airco, anders wil niemand erin wonen. En er zal ook niet gauw iemand veel geld uitgeven om zijn huis in de zomer onbewoonbaar te maken. Dan liever nog wat extra betalen voor goede koeling.
Het antwoord op jouw vraag hangt dus vrij sterk af van hoe goed die airco werkt, samen met zonwering enz. Oververhitte huizen, van beide soorten, zijn het gevolg van teveel isolatie, te weinig zonwering of airco, of een combinatie daarvan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord op jou vraag is niet zo 1-2-3 te geven.
Er zijn namelijk zoveel verschillende types BEN en passiefhuizen. Kun je iets meer vertellen over de opbouw van de woning, de oriëntatie op de zon en de gebruikte materialen en installaties?
Een voorbeeld:
Een Houtskeletbouwwoning is licht van gewicht en zal 'relatief' snel opwarmen, maar ook sneller afkoelen. Een woning met kalkzandsteen wanden en een betonnen vloer zal 'relatief' langzaam opwarmen, maar doordat de warmte in de stenen en beton word opgeslagen zal deze ook langzamer afkoelen. Bij beide types woningen ligt het gevaar van oververhitting op de loer, maar door de juiste ontwerp maatregelen zullen deze binnen de perken blijven.