Mag je een kabel opgerold op een haspel laten zitten terwijl er wel spanning op staat maar er geen elektrisch apparaat is aangesloten?

Ik krijg binnenkort een elektrische auto en wil de oplaadkabel continu aansluiten op 220V maar hem (indien ik 'm niet gebruik) wel opgerold op een haspel laten zitten. Ik weet dat je dit niet moet doen als je de kabel aansluit op de auto en de accu oplaadt, maar is dit ook gevaarlijk als de auto niet aangesloten is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
12.9K

Het beste antwoord

Op zich niet. Het gevaar van een opgerolde kabel is als er stroom doorheengaat, dat de kabel warm wordt, smelt en in brand vliegt. Zolang de kabel niet aangesloten is loopt er geen stroom. Maar het risico is natuurlijk aanwezig dat je de kabel vergeet af te rollen bij gebruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: de kabel is altijd aangesloten op het elektriciteitsnetwerk, dus ook in opgerolde status. Als ik 'm aansluit op de auto (en dus daadwerkelijk stroom verbruik) zal ie altijd afgerold zijn. De vraag is dus of de kabel kan smelten in opgerolde status terwijl hij niet is aangesloten op de auto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang de kabel niet aangesloten is loopt er geen stroom en wordt de kabel niet warm. Pas als de kabel aangesloten is moet de kabel afgerold zijn om brandgevaar te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter verduidelijking: aangesloten is hierbij aangesloten aan de auto.

Andere antwoorden (1)

Het gaat om de stroom/vermogen door de kabel. Als er stroom loopt door kabel en deze is opgerold, dan wordt deze warm en dat kan vrij snel gaan en dan kan mogelijk de kabel smelten.

Maar er gaat geen stroom stromen, want de lucht heeft een groot genoeg weerstand. Zie het maar dat het stopcontact een wat langere kabel heeft.

Nu zal 9 van 10 keer de kabel ontrold worden voor de stroom gaat stromen. Maar als spanning constant op staat, dan is er wel een risico.

Dus als eerst ontrolt en daarna pas de auto er op aansluit dan is er geen probleem.

Als het fysiek mogelijk om het andersom te doen, dan is een kleine kans dat het misgaat, maar het is wel een kans die aanwezig is. En de kans wordt groter hoe langer de situatie duurt, dus voor een uur is een acceptabel, maar als het jaren gaat duren, dan begint het gevaarlijk te worden.

Want een kleine kans maal lange tijd wordt een groter kans, dat het gebeurt.

Kortom het is niet gevaarlijk als de auto niet aangesloten is.