Wespennest in de winter: gevaarlijk of niet ?

Vorige maand (Febr) hebben we vastgesteld dat op de zolder nog een wespennest hangt.
Kunnen we dit zonder problemen zelf verwijderen of zitten hier nog wespen in die overwinteren en straks bij de eerste zonnestralen terug uit hun nest komen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
9.5K

Het beste antwoord

Wanneer de winter aanbreekt, sterft de nestbevolking. Slechts de jonge koninginnen overwinteren op beschutte plaatsen. In het voorjaar beginnen zij ieder afzonderlijk hun nest te bouwen.
Wespen maken hun nesten op beschutte plaatsen. Hierbij kan gedacht worden aan zolders, achter spouwmuren, vlieringen, onder dakpannen, holle bomen, oude muizengaten, in machines, naden, kieren en soms in keukens. Deze nesten worden slechts één jaar bewoond.
Bel toch maar een ongediertebestrijdingsbedrijf voor alle zekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik zou er heel voorzichtig een plasticzak omheen doen de nest lossnijden en in de zak laten valen en meteen de zak dichtknopen
die gooi je gewoon bij het restafval in de kliko
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste kun je ze laten verwijderen door een ervaren ongediertebestrijder.
Zelf doen brengt risico's met zich mee. Het zal niet de eerste keer zijn dat de konining gestoord wordt en in het wilde weg begint te steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in België komt de brandweer dit doen. Is dit in Nederland niet zo?

De brandweer is voorzien van de nodige pakken en middeltjes om dit op een veilige manier af te handelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvorens het nest te verwijderen kan je het natuurlijk eerst even bewerken met een spuitbus tegen vliegende insekten. Gewoon in de nestopening spuiten, niet te zuinig, half uurtje weggaan en de boel opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon de gemeente bellen die regelen dat voor je. Niet zelf gaan experimenteren, loop je alleen maar risico.