Wij hebben alleen beneden een thermostaat voor de verwarming, heeft het zin om boven ook een thermostaat te plaatsen en beneden kouder te laten?

Wij zijn met z'n tweetjes, werken allebei vanuit huis (grote redelijk moderne eengezinswoning, dubbel glas overal), en onze werkkamers (respectievelijk 11m2 en 9 m2) bevinden zich op de eerste verdieping. Wij hebben boven overigens 4 kamers, maar van 2 kamers zijn overdag de deuren dicht en is de verwarming daar dichtgedraaid.

Doordeweeks zijn wij overdag nauwelijks in de woonkamer. Maar daar hangt wel de thermostaat. Eigenlijk hoeven overdag alleen onze beide werkkamers goed verwarmd te zijn. Maar nu moeten we noodgedwongen de woonkamer ook verwarmen om het boven warm te hebben en dat is zonde van de energie, zeker als je weet dat onze woonkamer ruim 45m2 is en we voor en achter enorme ramen hebben. Weliswaar dubbel glas, maar toch...

Is het mogelijk dat we met een tweede thermostaat op de gang of in een van beide werkkamers op de eerste verdieping de werkkamers verwarmen naar 20 of 21 graden, en de woonkamer (50m2) beneden op 17,5 graden kunnen laten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
13.1K

Het beste antwoord

Het kan technisch wel maar het is behoorlijk ingewikkeld om te installeren.
Als het alleen is om het boven warmer te krijgen is er een veel eenvoudigere oplossing.

Installeer in de kamer die je warmer wilt hebben thermostaat kranen, en zet de platen beneden dicht. Dan slaat je thermostaat aan, de thermostaatkranen boven zorgen ervoor dat die kamers de juiste temperatuur krijgen.

Er is een belangrijke maar, zo heb ik het ooit begrepen, het is heel slecht voor je verwarming als ALLE kranen dicht gaan en hij staat rond te pompen, en dat risico loop je zo.

Wij hebben dat opgelost door één plaat in huis altijd open te zetten (in ons geval de badkamer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien was ik niet helemaal duidelijk zo, die thermostaatkranen gaan natuurlijk dicht als de temperatuur daar ok is en omdat beneden de platen ook dicht zijn loop je het risico wat ik hierboven beschrijf, maar laat iets open staan, in de wc of de hal om dat op te lossen.

Een half uur voor je gebruik wilt maken van je woonkamer zet je daar gewoon de platen weer open en dan wordt het daar ook warm.

PS de thermostaat beneden zet je dus gewoon op 20 graden bijv.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben vast heel blond, maar ik zie twee situaties: 1. Als ik de thermostaat beneden op 17,5 graden zet, dan stopt de verwarmingsketel toch met pompen als die temperatuur beneden bereikt is? Dan krijg ik het boven in theorie toch niet ook warmer dan 17,5? 2. Als ik de platen beneden dicht draai, dan blijft de ketel toch pompen en pompen en pompen omdat de thermostaat aangeeft dat het beneden almaar niet warmer wordt?
Summo
10 jaar geleden
Als je de platen beneden dicht draait en de thermostaat op een temperatuur zet die hoger is dan de temperatuur in je kamer gaat je verwarming aan en blijft inderdaad stoken, omdat je kamer niet warmer wordt, die platen staan nl dicht. De thermostaat kranen in je werkkamers laten opwarming toe maar niet hoger dan wat je instelt, stand 3 is bijv ongeveer 20 graden, daarna gaan die kranen ook dicht. Om te voorkomen dat de ketel schade krijgt moet hij wel kunnen rondpompen, bij ons is dat dus die plaat in de badkamer die open staat en blijft verwarmen. Omdat het om een kleine plaat gaat kost dat niet zo veel energie en de badkamer is altijd warm. Zo werkt het zonder extra systeem
Summo
10 jaar geleden
PS als je de thermostaat niet hoog genoeg zet stop hij inderdaad met verwarmen dus daar heb je niks aan.
Bij een tweede thermostaat krijg je volgens mij een lastige situatie, je moet kiezen "wie de baas is" maw als het beneden ok is en boven niet mag hij dan stoken of niet?
Het kan echt maar is een duur systeem denk ik, mijn oplossing is een soort voor de gek houden van de thermostaat beneden
teusvh
10 jaar geleden
Ik doe dat ook zo. Als de zon in de woonkamer schijnt is het snel warm genoeg, maar in de studio (cursusruimte) is het dan vaak nog te koud. Dan draai ik de radiatoren dicht in de kamer, zet de thermostaat wat hoger, en zodoende blijft de ketel toch branden.
In de studio zitten thermostaatkranen. Heb er wel erg in alles tijdig terug te zetten.

Andere antwoorden (2)

Dit wordt bijna nooit gedaan, omdat de meeste huizen maar één verwarmingskring hebben. Daarnaast kan de temperatuur per kamer aangepast worden met verwarmingskranen.

Indien je per verdieping een andere verwarmingskring hebt, moet je ook op elke verdieping een thermostaat hangen.

In uw geval zou de thermostaat in de werkamer hangen en dan zal het beneden ook frisser zijn,of je kan daar dan desgewenst de radiatorenkranen wat minder open zetten.
fremar
10 jaar geleden
Plaats op alle radiatoren een programmeerbare thermostaatkraan. Stel de temperatuur en schakel tijden zo in dat ze warmte geven waar jij het nodig hebt. Zorg ervoor dat de thermostaat in de woonkamer vrijwel altijd op aan staat echter wel met verschillende schakel tijden, hij moet wel af en toe een tijdje uit bijv om het uur een half uur aan. ( themp hoog/ temp laag schakelen. Er bestaat zelfs een compleet programmeerbaar systeem. Te koop bij Conrad. Bij reacties plaats ik de link. Het mogelijk met een beetje logisch nadenken en een kleine investering.