Op het brandvlak van mijn nep-open haard (zie toelichting) een soort steentjes, die de illusie van as maken. Zijn deze nodig of puur decoratief?

(http://www.helex.nl/collectie/Gasgestookt/topper-gasblokken)
Ik gebruik dit gasblok al 22 jaar, en ik brand hier al evenlang echt hout op. De nieuwe "nep-houtblokken" zijn echter zo mooi, en het vuur is echt, dat ik eraan twijfel of ik wel weer echt hout ga branden. De geur en het geknisper van echt hout zal ik wel missen....

Dus: kan ik die steentjes verwijderen (ze verkolen ook), zodat ik het gasblok weer schoon kan stofzuigen na (hout)gebruik, of zijn die steentjes echt nodig?
Ik leg altijd twee "nephoutjes" op het blok, en dan één of twee stammetjes hout er bovenop. De schoorsteen trekt ook niet genoeg om alleen hout te branden, en door het gas brandt het hout wel goed op.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de goede orde: ik weet dat het wordt afgeraden echt hout te branden, ik doe het dus ook sporadisch. Toen ik echter het eerste gasblok kocht, werd het er ook specifiek op verkocht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Crea. Natuurlijk had ik deze vraag moeten stellen in de winkel waar ik (alle twee de) het gasblok heb gekocht, maar ja, het is nu zaterdagavond, winkel dicht....
Waar heb je dit antwoord gevonden, ik heb het net afgesurft, en niets gevonden, dus ik ben heel blij met een bronvermelding! In ieder geval een dikke +!

Het beste antwoord

Op de nieuwe gashaarden ligt een witte mat, om deze mat te verbergen, liggen de steentjes (kooltjes) erop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Maar mijn vorige "steen" (gasblok) was ook wit, en in de winkel waar ik hem (deze en de vorige) gekocht heb, lagen er ook geen steentjes op. Ik besef dat ik dit in de winkel had moeten vragen, maar het is nu zaterdagavond, dus ik ben heel blij dat er een antwoord komt!
Maar volgens jou zijn ze dus puur voor decoratie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, om de mat uit het oog te onttrekken, verder hebben ze geen enkele functie, toevallig heeft mijn vader vorige week zo'n haard laten plaatsen en mij hierover uitleg gegeven. Het moet er mooi en echt uitzien, dat doet het niet met zo'n witte mat, daarom is dit bedacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op je gehele vraag kan ik helaas geen antwoord geven, ik moet het doen met de uitleg die ik heb gehad, mijn vader brandt alleen de bijgeleverde imitatie blokken. Ik ga m'n vader wel even bellen of hij het weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pa even gebeld, volgens hem gloeien de steentjes rond de blokken ook als de haard even brand, wat het vuur nog echter maakt. Hij heeft even moeten wennen aan het gas, maar vindt het wel lekker dat hij niet steeds hout hoeft bij te vullen en het vuur aan moet houden. Het geknisper is het enige dat hij nog een beetje mist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, hartstikke bedankt Crea, en Pa! (Ik heb één reactie teveel gezet, maar goed...) Ik heb dit blok dus al 22 jaar in gebruik, het nephaardvuur is inderdaad heel echt, maar ik mis ook het geknisper en de geur. Op mijn vorig blok heb ik dus (vaak heel veel) hout gebrand: gas aan, hout erop, hout brandt, gas uit. Dat heeft al die jaren én een verhuizing overleefd, en brandde nog steeds goed. De thermostaat werd wat slechter, (beveiliger van de gastoevoer), dus ik dacht: een nieuwe mag nu wel.
Na de uitleg van jou (en je Pa!) wacht ik dus tot die steentjes verkoold zijn, en ga dan weer voorzichtig een blokje hout per keer erop gooien. Hé bedankt voor je research, nog één vraag voor je Pa: is het een losse mat, of is het blok gewoon wit?
Fijn weekend dus, ik ga snel naar mijn (nog niet knisperend) houtvuur.
Ik had dit hele verhaal bij een privé bericht willen zetten, maar dat kon ik niet vinden...
Beste Antwoord dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, mijn vader heeft er geen wit blok instaan, maar echt een losse mat, hij moet ook opletten bij het verleggen van de blokken dat ze niet over de ontsteking liggen. Dan doet de haard het niet goed. (Misschien blokkeer jij dat wel met je echte blokken). De steentjes of wat het ook zijn, kun je los bijkopen bij de haardspecialist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, bedankt!
Ik kon me niet beheersen en heb er vanavond twee (kleine) blokjes hout bijgelegd.Brandde weer prima op, en ik was weer als een kind zo blij ermee!
Beste antwoord is al voor jou gereserveerd, ik wacht alleen nog even op mogelijk, meerdere antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel research gepleegd, daarvoor dank!