Is een trekkap (verzekeringtechnisch) verplicht wanneer je je openhaard gebruikt?

dat zei onze schoorsteenveger ( die ons een hele dure wilde aansmeren) maar ik kan hier nergens iets over vinden......

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Ivana
10 jaar geleden
Als de haard normaal goed functioneert, is dat niet verplicht.

Het beste antwoord

De meeste brandverzekeringen stellen geen specifieke eisen. In individuele gevallen kan een verzekering specifieke eisen stellen, zoals het aanbrengen van een vonkenvanger op de schoorsteen bij een rieten dak. Wel gaan verzekeringen er van uit dat de verzekerde zorgvuldig handelt en regelmatig de schoorsteen laat vegen. Bewaar daarom altijd een bewijs van de schoorsteenveger. Onzorgvuldig handelen kan problemen veroorzaken bij eventuele schadeafhandeling.
Met name als je een rieten dak hebt kun je voor de zekerheid even contact opnemen met je verzekeringsmaatschappij voor de opstalverzekering of de polisvoorwaarden raadplegen.