breekt dubbel glas aan de andere kant als je er tegen aan schopt of slaat?

ik heb tegen een dubbel glas raam getrapt en nu is niet de kant waar ik tegen aan trapte maar de andere kant gebarsten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
6.7K

Antwoorden (4)

Ja, dat heeft te maken met de luchtverplaatsing tussen de dubbele ramen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft te maken met de rek van het materiaal.
Als je met een bal (of iets anders) tegen een raam schopt gaat dit doorbuigen.
Je moet dit zien als een segment van een cirkel. Aangezien je met een vlakke plaat begint gaat de zijde waartegen je schopt minder moeten rekken dan de andere zijde waardoor de buitenkant van de cirkel (in dit geval de glasplaat die het meest moet rekken) gaat scheuren (barsten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buigen 2 parallel geplaatste platen niet precies hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze buigen beide door maar aangezien de buitenste cirkel groter is dan de binnenste zal die glasplaat meer uitrekken dan de binnenste en dus eerder breken.
Ik heb er een tijdje over nagedacht met wat je het kan voorstellen.
Neem een boek en plooi dit rond, je zal zien dat de buitenste pagina niet gelijk blijft met de binnenste, hetzelfde doet zich voor bij je glas.
Met dit verschil dat de beide glasplaten aan de randen met elkaar verbonden zijn en dus niet over elkaar kunnen glijden zoals die pagina's van het boek met als resultaat dat de buitenste glasplaat twee dingen kan doen, uitrekken of breken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt. De randen van de glasplaten zitten echter vast. Bij een boek zie je dat de randen veranderen.
De platen buigen volgens mij niet om hetzelfde voorwerp, maar buigen hetzelfde alleen een cm naast elkaar.
Je kan natuurlijk ook zeggen, dat omdat de buitenste randen vast zitten, de plaat niet kan buigen en barst/breekt. Ik heb geprobeerd een goeie slowmotion te vinden, maar niet gelukt. Ik denk namelijk dat er in de praktijk een soort van golf ontstaan in de glasplaat, ipv een nette buiging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist omdat de randen van de glasplaten vastzitten kunnen deze niet over elkaar glijden zoals de pagina's van een boek moet de buitenste plaat meer oprekken dan de binnenste en zal deze breken. Ik haalde het voorbeeld van een boek erbij om het enigszins aanschouwelijk voor te stellen. Het is geen perfecte kopie van wat er gebeurt met de glasplaten maar het geeft je een idee van wat er gebeurt.
Er ontstaan inderdaad ook golven in de glasplaat die de glasplaten ook geen deugd doen maar de grootste boosdoener is de uitrekking van het materiaal.
Als je naar een slowmotion zoekt die dit toont denk ik dat je beter naar eentje zoekt van hoe een autoruit onder druk reageert. Ik weet van mijn garagist dat dit fenomeen zich regelmatig voordoet met gelaagd glas waarop langs 1 zijde druk wordt gezet en die dan aan de andere zijde barst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
))
zo zie ik het, precies dezelfde buiging, parallel aan elkaar. Gelaagd glas is zie ik ook zoals jij het ziet.
Wat er gebeurt is vergelijkbaar met de slinger van Newton. (bron)
(het doorgeven van energie)

De bal gaat tegen het 1e glasplaat,
die gaat buigen, maar kan zijn energie via de lucht kwijt aan de 2e glasplaat.
Die gaat ook buigen, maar wordt nergens door tegengehouden en knapt.

Gaat niet altijd op, bijvoorbeeld niet met een hamer proberen..
Het kan ook dat de 2e plaat iets zwakker was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan door de luchtdruk tussen de 2 platen daar de binnen-ruit dunner(=4mm) is dan de ruit aan de straatzijde(=5 á 6 mm).