Waar loop je huis meer risico op wateroverlast op de dijk van een polder of in de polder zelf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

In de polder.

Met wateroverlast wordt meestal gedoeld op last van hoog grondwater, dus van zompigheid of zelfs plassen op de grond / in je kelder.

De kans daarop is veel groter in de polder want daar zit het grondwater altijd al minder diep dan onder een dijk, die immers vanzelf al heel hoog is. Als het grondwater dan nog een een beetje hoger wordt door aanhoudende regenval en/of doordat de rivieren hoog staan komt het in de polder snel tot bij de oppervlakte. en op de dijk niet. Bovendien kan het grondwater in een dijk wegstromen doordat het land eromheen laag is. Zlef als er aan de ene kant hoog rivierwater tegenaan staat kan het grondwater aan de andere kant nog wegstromen uit de dijk.

Iets anders is overstroming. Mogelijk doel je daar op.
Het antwoord is ook dan: in de polder.
Op een dijk heb je geen last van een overstroming want die is hoog (tenzij het net dát stukje dijk is wat doorbreekt natuurlijk maar die kans is wel erg klein). In de achterliggende polder loopt het onder want die is laaggelegen.
Poet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland kan men overlast in een polder nagenoeg uitsluiten, pas als de polderbemaling uitvalt bestaat er een kans dat men last krijgt van wateroverlast, in een polder heeft men minder last van wateroverlast dan op elders daar in een polder het grondwaterpeil wordt gecontroleerd.
Poet
10 jaar geleden
Nou, Poet had mooi een aantal keer tot 10 cm water in zijn kelder (poldergebied) en ziet bij hoog rivierwater de nodige plassen op de weilanden achter de dijk. Bovenop een dijk zie je dat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet poet is gaan klagen bij het waterschap en de schade van het water in de kelder daar gaan verhalen, het tast namelijk ook de fundering van het huis aan.
Poet
10 jaar geleden
Poet woont inmiddels op een hoge droge plek maar bij hoogwater in de Waal en veel regen in de polder gaat het nog steeds mis. Het waterschap gaat dat niet betalen schat ik zo in. Maar dat heb ik dus niet gevraagd
Poet
10 jaar geleden
Ik bedoel het gaat nog steeds mis waar ik eerst woonde

Andere antwoorden (1)

Als het goed is nergens, mocht er wateroverlast komen heb je in de polder (laaggelegen gebied) meer kans op wateroverlast dan op een hoger punt zoals een dijk of terp.