Waar hebben eenden hun nest?

Ineens zie je kleine eendjes zwemmen, maar ik heb nog nooit een eend op een nest zien broeden net als bij koetjes bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
12.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het niet laten dit filmpje te plaatsen:
http://www.youtube.com/watch?v=JkBSkFyUyv0

Antwoorden (9)

Eenden maken hun nesten meestal in riet of tussen dichte overplanten

Toegevoegd na 50 seconden:
daarbij hebben de broudende eenden een perecte schutkleur, waardoor ze niet opvallen.

http://users.skynet.be/wielewaal/images/IST-vr-Wilde-eend-nest-2779.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon langs de waterkant in het riet.
In gemeentelijke vijvers en parken worden wel eilandjes aangelegd waar eenden kunnen broeden in rieten korven, maar dat is een beetje kunstmatig.
Ivana
14 jaar geleden
eenden maken hun nest op de raarste plaatsen.
gewoon tussen het riet aan de waterkant, maar ook bovenop platte daken, in achtertuinen en op binnenplaatsjes.
er zijn vaak reddingacties nodig om de pulletjes te vangen en te verplaatsen, omdat ze ander te pletter vallen of geen toegang hebben tot water.
Rieneke1
14 jaar geleden
Eenden zijn net als tjiftjafs of Jan-van-genten ook volgels.
Ze leggen net als andere vogels eieren. En die eieren leggen ze in een nest dat ze zelf maken.
Ga maar eens goed langs de waterkanten speuren rond maart en april op eendrijke plekken. Je vindt vast wel een nest.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze maken ook wel nesten in wilgenbomen, die vlak aan de waterkant staan, en over het water heen hangen.
De jonge eendjes springen er dan gewoon uit, in het water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenden zijn grootmeesters in het maken van nesten op plaatsen die bijna nooit te vinden zijn!
Ze maken nesten al vroeg in het voorjaar als er nog bijna geen planten groeien, ze moeten het dus hebben van rommelige, ruige hoekjes, tussen bladeren, oude planten, bramen, takken enz.
Dit kunnen plaatsen zijn waar de hele dag mensen langs lopen en ze blijven zitten totdat je er bijna op gaat staan.
Honden vinden nog wel eens nesten op de reuk.
Daarom zal je weinig eendennesten zien, waar vaak honden lopen, ik ben vorig jaar naar een eendennest aan het zoeken geweest rondom een grote vijver, nooit gevonden, wel zag ik ineens kleine eendjes zwemmen!!
En geloof me, ik zie heel veel in de natuur.
Ooit een eendennest gezien in een hoge klimop tegen een huis!
Ongeveer 6 m. boven de grond!
De jonge eendjes laten zich zo naar beneden vallen, zonder ook maar een pootje te breken.
Gelukkig worden de meeste jonge eendjes opgegeten door reigers, meeuwen, katten, ratten, snoeken, roofvogels enz.
Anders hadden we er in een paar jaar miljoenen eenden.
Daarom heeft de natuur er ook voor gezorgd, dat er zo veel jonge eendjes uit komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al gezegd is nestelen eenden overal, het ligt maar aan de soort. Er zijn zowel nesten aan het water als hoog in de boom te vinden. Dit vind ik persoonlijk de stoerste eendenkuikens!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal wordt het nest gebouwd op een rustige, goed begroeide plek vlakbij het water. Maar het komt ook vrij vaak voor dat het nest meer dan een kilometer van het water af ligt. Een eendennest wordt gewoonlijk bekleed met droge planten en donsveertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal tussen het riet of een veilige plek waar mensen/vijanden ze niet goed kunnen zien.