Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is tegenwoordig een gasslang weer toegestaan?

Jarenlang was een gasslang verboden en moest het per se een koperen buis zijn zoals ook bij mij. Nu hoor ik van mijn ouders dat daar nu weer anno 2013 gasslangen worden gebruikt.

Toegevoegd na 7 uur:
Is voor gasfornuis

Toegevoegd na 6 dagen:
Bijzonder bedankt voor alle uitleg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gasslang vanaf de kraan naar het gasstel of oven is nooit verboden geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rubberen gasslang mag niet op een plek gebruikt worden waar deze warm kan worden.
Achter een oven mag dus vaak niet. Niet dat een slang snel zal smelten, maar het uitdrogen en dus mogelijk lekken gaat veel sneller.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat mag. De gasslang van een niet-ingebouwd gasfornuis moet het keurmerk GASTEC hebben. Na maximaal vijftien jaar moet u de gasslang vervangen. De gasslang mag niet blootstaan aan hitte van het fornuis en mag geen haarscheurtjes of andere beschadigingen hebben. Controleer de gasslang regelmatig. Aansluitingen kun je controleren met zeepsop.
Op de gasslang moet een datum staan, zodat je kunt controleren wanneer hij vervangen dient te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ of neem een flexibele rvs gasslang, die gaan onbeperkt lang mee.
http://www.warmteservice.nl/product/47550905/cv-toebehoren/gasaansluiting/rvs-flexibele-gasslangset-2-x-m24.do
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Let er ook op dat je gaskraantje (aansluiting van de buis naar de slang) goed toegankelijk moet zijn, vroeger werd het kraantje vaak vlakbij het gasfornuis gemonteerd (goed toegankelijk) maar dit mag niet meer, het moet nu op veilige afstand van de warmtebron zitten maar wel goed toegankelijk zodat het snel dichtgedraaid kan worden in geval van een calamiteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding