Kan ik geld terug krijgen van IKEA bij een ondeuglijk matras?

Ik heb een matras van IKEA wat na een half jaar al deuken en kuilen vertoond. Ik heb contact met ikea gehad en gezegd dat ik een matras wil met de garantie dat deze geen kuilen heeft na 6 maanden en anders mijn geld terug wilde. Daarop antwoordde ikea de onderstaande brief. Ik wil eigenlijk gewoon mijn geld terug en ergens anders een matras kopen. Is ikea me niet verplicht het geld terug te geven??

Het betreft:
1 SULTAN HAGAVIK BVMATR 160X200 LGS
Naar aanleiding van de klacht die u omschrijft, kunnen wij u laten weten dat u aanspraak kunt maken op garantie. Gezien de aankoopdatum van de matras hebt u recht op een vergoeding van 100% van het aankoopbedrag. Dit komt overeen met een bedrag van EUR 289,-. Deze vergoeding ontvangt u in de vorm van een tegoedpas.

Omruilen voor dezelfde matras is helaas niet mogelijk daar het assortiment enige tijd geleden is gewijzigd. Daarom nodigen wij u uit voor een bezoek aan onze showroom waar de huidige collectie matrassen u wellicht een passend alternatief kan bieden.

Zodra u een keuze hebt gemaakt, verzoeken wij u deze aan ons door te geven. Dit kunt u doen per e-mail naar: klantenservice@ikea.com. Vermeld u hierbij alstublieft uw referentienummer. Wij zullen vervolgens de omruiling voor u in werking zetten. Een eventuele meerprijs komt voor uw rekening.

Bovenstaand aanbod is geldig tot drie maanden na dagtekening van deze brief.

Tot slot bieden wij u onze welgemeende excuses aan voor het ongemak.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
14.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anders koop je een kast van 300 euro, betaal met die cadeaupas en breng m de dag erna terug. Moet e wel even op de website nakijken of je dan wel geld terugkrijgt ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ja dat is ook een optie. Maar die cadeaupas heb ik dus nog niet gekregen. Misschien willen ze die cadeaupas pas geven als ik een ander matras heb uitgezocht... Ik denk dat ik sowieso vandaag even naar Ikea rijd en het daar vraag, maar ben toch benieuwd of andere mensen hier ervaring mee hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je krijgt eerst de cadeaupas en dan kun je de winkel in. Terugbrengen kan je een nieuwe cadeaupas opleveren dus je krijgt dan ook je geld niet terug maar het lijkt mij eenvoudig om in je vrienden of kennissenkring rond te vragen naar iemand die binnenkort naar Ikea moet en die geef je de pas mee en die persoon betaalt jou geld terug.

Het beste antwoord

Je hebt het matras 6 maanden gebruikt, voordat het niet meer deugde, Ikea heeft je klacht netjes afgehandeld, zij hebben jou je schade vergoedt, zij hadden ook een ander matras kunnen aanbieden, maar hetzelfde is niet meer leverbaar, dus nu heb je zelf de keus welk matras je nu kiest, je kunt na zo'n tijd de koop niet meer ontbinden met geld terug, Ikea heeft wel de plicht dit op te lossen en dit ook naar behoren gedaan, ze hadden je ook een deel van de aankoopprijs kunnen vergoeden, omdat je er een half jaar het gebruiksgenot van hebt gehad. Kun je je toch niet neerleggen bij deze oplossing, dan kun je het voorleggen aan de geschillencommissie, dat moet je dan schriftelijk doen, maar ik denk datje ook daar, weinig tot geen kans maakt, je geld terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zegt klopt dus precies. Ik ben er net geweest en geld terug kan niet, wel een tegoedpas als ik het matras inlever (ben wel de bezorgkosten kwijt dan). Ik kan ook ruilen tegen een ander matras. Er komt over 1 a 2 weken een nieuw matras binnen dat mijn matras vervangt. Er waren meerdere kuilklachten binnen gekomen over ditzelfde matras. Bedankt voor je/jullie antwoorden!

Andere antwoorden (2)

Nee, garantie geven is verplicht, geld terug geven niet. Je bent een overeenkomst aangegaan met Ikea en zij geven garantie op het product. Dat het niet aan de verwachting voldoet is hen niet aan te rekenen. Wel als het ondeugdelijk is. Dan heb je recht op garantie. De vraag is hoe zijn de deuken en kuilen ontstaan? Is dat het gevolg van het normaal liggen of gebeurt er iets anders op dat matras. Als na omruiling dezelfde klachten zich weer voordoen, en Ikea krijgt daar verder geen klachten over, dan ligt het aan het gebruik. ( op je knieën op het matras kan deuken geven maar er kan ook een andere houding zijn die de deuken veroorzaakt) je dient Ikea de mogelijkheid te geven een alternatief te bieden of vervanging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een kopie van een pdf bestand van de ikea.http://www.ikea.com/ms/nl_NL/pdf/quality_brochures/slaapkamer/NL1522_SULTAN.pdf

Je mag hem niet inwisselen voor geld.

Love it or exchange it
We vinden het belangrijk dat je nieuwe SULTAN matras goed bevalt. In het woonwarenhuis kan je alle matrassen testen voordat je er een uitkiest. Je matras zal in het begin vrij stug aanvoelen. Het duurt ongeveer een maand voordat je lichaam gewend is
aan de matras en de matras aan je lichaam. Als je binnen 90 dagen toch vindt dat het niet de matras is die bij je past, kan
je de matras terugbrengen en een andere uitkiezen. En je hoeft niet te haasten, je kan er 90 nachten over slapen. Wel is het een voorwaarde dat je minimaal 4 weken gaattesten voordat je je conclusie trekt.
Als je gebruik wilt maken van deze mogelijkheid, neem dan je matras en de kassabon mee naar het woonwarenhuis en maak, samen met een medewerker, de keuze voor een nieuwe matras. Eventuele transportkosten zijn voor je eigen rekening.
Indien je besluit tot de aanschaf van een duurdere matras ten opzichte van de matras die je hebt terug gebracht, vragen we
je het verschil bij te betalen. Als je nieuwe keuze een lager aankoopbedrag heeft, krijg je een IKEA tegoedpas. De tegoedpas kan niet worden ingewisseld voor contant geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is verkeerde informatie en gaat NIET over een ondeugdelijk artikel maar over het 'niet lekker liggen'. De vraagsteller heet het over een ondeugdelijk artikel en dat is een heel ander verhaal.